مقالات

آیا می ­توان کپسول آتش­ نشانی را مجدداً شارژ کرد؟

آیا می ­توان کپسول آتش­ نشانی را مجدداً شارژ کرد؟

آیا می ­توان کپسول آتش­ نشانی را مجدداً شارژ کرد؟

آیا می ­توان کپسول آتش­ نشانی را مجدداً شارژ کرد؟ و آیا این کار مطابق با اصول ایمنی است؟ برای خاموش ­کردن آتش ­های کوچک در محل کار، استفاده از کپسول آتش­ نشانی بهترین گزینه است. همچنین برای اینکه کپسول بتواند در شرایط اضطراری به­ خوبی کار کند باید حتماً سالم باشد. چون صاحبان ساختمان و مدیران ملک و تاسیسات هیچ اطلاعاتی دربارۀ حرفۀ آتش ­نشانی و ایمنی جانی ندارند، پس امکان دارد نسبت به جزئیات مربوط به بازرسی صحیح و شرایط لازم برای نگه­داری کپسول آتش ­نشانی مطلع نباشند.

همچنین ممکن است که آنها از دیگر نیازهای مطابق با آیین­ نامۀ ساختمان که توسط رهنمودهای محلی، کشوری و اتحادی برای حفاظت از همکاران و تاسیسات تعیین شده ­است آگاه نباشند. برای مقابله با آتش ­سوزی، دانستن این جزئیات ضروری است و به شما کمک می ­کند که بتوانید از خود در برابر آتش محافظت کنید.

بعداز استفاده از کپسول آتش­ نشانی، شما می­ توانید آن را مجدداً شارژ و یا تعویض کنید. همچنین برای بازرسی کپسول و سرویس آن می­ توانید از همکارانی که در حرفۀ آتش ­نشانی و ایمنی جانی فعالیت می­ کنند درخواست کمک کنید. آنها کپسول­ ها را چک می­ کنند و اگر کپسولی به شارژ مجدد و یا تعویض نیاز داشته باشد، آن وقت شما را در جریان می­ گذارند. مواردی نیز وجود دارد که کارشناسان متخصص در حین بازرسی کپسول به آنها توجه می­ کنند تا با کمک آن بتوانند وضعیت کپسول را مشخص کنند.

چه وقت باید کپسول آتش ­نشانی را تعویض کرد؟

برای ارزیابی وضعیت کپسول، توجه به بدنۀ آن اهمیت زیادی دارد. اگر شکاف، فرورفتگی و زنگ­ زدگی­ای در بدنۀ کپسول یافت نشد پس نشان­ دهندۀ این است که کپسول در وضعیت خوبی قرار دارد. همچنین علاوه بر بدنۀ کپسول، شلنگ و سرلولۀ آنرا نیز باید چک کرد و اگر در آنها ترک، پارگی و یا گرفتگی­ ای یافت شد حتماً باید آنها را تعویض و یا تعمیر کرد. در نهایت باید به پیمانۀ کپسول توجه کرد، دستگیرۀ آن را گرفت و پین را کشید و همچنین اگر هر کدام از این موارد صدمه دیده باشند باید آنها را تعمیر و یا تعویض کرد. با این ارزیابی می­توان مشخص کرد که آیا کپسول نیاز به تعمیر دارد و یا تعویض؟

اکثر کپسول­ های آتش ­نشانی توسط شرکت­های خدمات ایمنی و بدون هیچ خطری شارژ می ­شوند.

کپسول­ های آتش ­نشانی را بعداز هر بار استفاده می­ توان با بازرسی دقیق و تحت شرایط نگه­داری مناسب مجدداً شارژ کرد. اگر این کار توسط همکاران آتش ­نشانی و ایمنی شما انجام شود هرگز برای شما که صاحب و یا مدیر ساختمان هستید خطری در پیش نخواهد داشت و فقط با یک تماس می ­توانید از آنها درخواست همکاری کنید. بعداز هر بار استفاده از این کپسول، باید آن را به­ طور حرف ه­ای شارژ و تحت شرایط مناسبی نگه­داری کرد.

علاوه بر این، حتی اگر از کپسول آتش ­نشانی استفاده نمی ­شود، واجب است که هر ماه آن را بازرسی کرد و سالانه توسط افراد واجد شرایط و آموزش­ دیده نگه­داری و یا تعمیر ­شود. همچنین ممکن است در مواقعی که از کپسول آتش ­نشانی استفاده نمی ­شود، کپسول شارژ خود را از دست بدهد و درنتیجه در مواقع اضطراری نتواند به­ طور موثر عمل کند.

با گذر زمان، این کپسول به ­آرامی شارژ خود را از دست می­ دهد. برای اطمینان از آماده بودن کپسول و داشتن شارژ کافی، شما باید پیمانۀ آنرا بررسی کنید و اگر علامت پیکان در منطقۀ سبز بود پس نشان دهندۀ این است که کپسول شارژ کافی را دارد. اگر این چنین نبود، کپسول باید تحت شرایط  نگه داری مناسب تعمیر و برای استفادۀ مفید در آینده آماده شود. علاوه بر این، اگر احساس کردید که کپسول نسبت به قبل سبک­ تر شده است پس باید برای بازرسی و شارژ مجددِ آن اقدام فرمایید. در مواقعی که مطمئن نیستید، بهتر است با همکار آتش ­نشانی و ایمنی خود تماس بگیرید و از آنها درخواست کمک حرفه­ای کنید.

امتیاز دهید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *