مقالات

نحوه ی استفاده از خاموش کننده ها (قسمت دوم)

نحوه ی استفاده از خاموش کننده ها (قسمت دوم)

نحوه ی استفاده از خاموش کننده ها

 

نحوه ی استفاده از خاموش کننده های پودری

 پیرو قسمت اول نحوه ی استفاده از خاموش کننده ها بسیار مهم است تا اطمینان حاصل کنید که آتش خاموش شده است.کپسول های آتش نشانی پودری برای استفاده در آتش سوزی های نوع A و B و C مناسب هستند اما بسته به نوع آتش به روش های مختلف به کار گرفته می شوند.

آتش­ های کوچک را حتماً با یک خاموش کننده مهار کنید. اگر آتش مهارناپذیر شده است با آتش نجنگید بلکه بلافاصله محل را تخلیه و دیگران را از آتش سوزی مطلع سازید، سپس با آتش نشانی تماس بگیرید. به یاد داشته باشید که پودرِ حاصل از این کپسول می تواند پخش شده و تنفس شود. همچنین می تواند بینایی را کاهش دهد.

بنابراین باید تنها با احتیاط در فضاهای بسته استفاده کنید. اگر با آتش مقابله کردید حتماً در فاصله ای امن قرار گیرید و از دستورالعمل های زیر پیروی کنید.

  1. پین ایمنی را بکشید، این باعث برداشته شدنِ مهر و موم پوششی آن می شود. اهرم را فشار دهید تا تخلیه ی کپسول آتش نشانی آغاز شود.

    2.هدف گیریِ کپسول:

مواد جامد: نازل را با حرکت پیرامون منطقه ی آتش بر مرکز شعله ها هدف بگیرید.

مایعات ریخته شده: نازل را بر نزدیک ترین مرز آتشین هدف بگیرید و با یک حرکت سریع رفت و برگشتی، آتش را به سمت لبه ی دور آن برانید تا زمانی که شعله ی آتش تماماً خاموش شود.

مایعات جاری: نازل را به سوی مرکز شعله ها بگیرید و آن را در جهت بالا رفت و برگشت دهید تا زمانی که شعله های آتش تماماً خاموش شوند.

گاز مشتعل: هرچه زودتر گاز را ببندید! پودر را بر شعله هدف بگیرید تا خاموش شود.

وسایل الکتریکی: برق را خاموش کنید (اگر انجامِ آن ایمن است) و سپس نازل را مستقیماً در جهت آتش قرار دهید.

  1. پس از خاموش شدن آتش، با دقت کامل به دنبال احتراق دوباره بگردید، زیرا اشتعال مجدد پس از استفاده از کپسول پودری امکان پذیر است.

 

نحوه ی استفاده از خاموش کنند ­های CO2

کپسول  آتش نشانی CO2 عمدتاً برای آتش سوزی های الکتریکی استفاده می شوند اما آن­ها را می­ توان برای آتش سوزی های مایع نوع B نیز استفاده کرد. این کپسول ها بسته به نوع حریق به روش های مختلفی استفاده می شوند. در فضاهای بسیار بسته از خاموش کننده های CO2 استفاده نکنید، زیرا خطر خفگی وجود دارد.

آتش های کوچک را با خرید کپسول آتش نشانی و حتماً با یک خاموش کننده مهار کنید. اگر آتش مهارناپذیر شده است با آتش نجنگید بلکه بلافاصله محل را تخلیه و دیگران را از آتش سوزی مطلع سازید، سپس با آتش نشانی تماس بگیرید. اگر با آتش مقابله کردید حتماً در یک فاصله ی ایمن قرار گیرید و از دستورالعمل های زیر پیروی کنید.

  1. پین ایمنی را بکشید، این باعث برداشته شدنِ مهر و موم پوششی آن می شود.
  2. شلنگ مخروطی سرِ کپسول را نگه ندارید، مگر اینکه ضدّ یخ زدگی باشد، زیرا این قسمت هنگام استفاده به شدت سرد می شود و می تواند منجر به سوختگی شدید در اثر یخ زدگی شود. برای جلوگیری از این اتفاق خاموش کننده های CO2 را تنها با سرِ مخروطی ضد یخ زدگی خریداری کنید.
  3. اهرم را فشار دهید تا تخلیه ی کپسول شروع شود. لطفاً دقت کنید که خاموش کننده های CO2 صدای تخلیه ی بسیار شدیدی ایجاد می کنند که طبیعی است.
  4. هدف گیری خاموش كننده:
  • مایعات قابل اشتعال: سرِ مخروطی را بر مرکز آتش هدف بگیرید و پیرامون آتش حرکت کنید. مراقب باشید که مایع مشتعل را به خاطر فواره ی قدرتمند خاموش کننده ی CO2 به اطراف پراکنده نکنید.
  • وسایل الکتریکی: برای جلوگیری از احتراق مجدد، در صورتی که از لحاظ ایمنی مقدور است، برق را خاموش کنید، و سپس مخروطی را مستقیماً به سوی آتش قرار دهید.
  1. لطفاً توجه داشته باشید که یک خاموش کننده ی CO2 زمان تخلیه ی بسیار کوتاهی دارد.
  2. اطمینان حاصل کنید که آتش کاملاً خاموش شده باشد زیرا در صورت استفاده از کپسول خاموش کننده ی CO2 به راحتی امکان اشتعال مجدد وجود دارد. گاز حاصل از CO2 پس از استفاده از بین می رود و اگر آتش هنوز خیلی گرم باشد ممکن است دوباره شعله ور شود.
امتیاز دهید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *