مقالات

ایمنی آتش سوزی محل کار

ایمنی آتش سوزی محل کار

ساختمان خروجی های آتش:

• هر ساختمان محل کار باید حداقل 2 راه فرار برای استفاده در فوریت آتش سوزی داشته باشد.
• برای ایمنی آتش سوزی محل کار زمانی که کارکنان داخل ساختمان هستند، درهای آتش نباید قفل باشند یا قفل شده باشند. بازکردن با تاخیر درهای آتش زمانی که یک سیستم هشدار تایید شده با طراحی درب آتش ترکیب شده باشد، مجاز است.
• مسیرهای خروج از ساختمان ها باید مشخص و عاری از موانع باشد و به طور مناسب توسط علامت های خروج از ساختمان نشان داده شده باشند.

اطفاکننده های آتش قابل حمل:

• هر ساختمان باید ایمنی آتش سوزی محل کار و به نوعی یک  سیستم اطفا حریق کاملا پر را برای بروز خطرات آتش داشته باشد. به جز زمانی که کارفرمایان کارکنان را وادار می کنند به‌جای مقابله با آتش های کم، مکان را ترک کنند.

• کارکنانی که برای استفاده از اطفاء کننده های آتش پیش بینی یا درنظر گرفته شده‌اند، باید در مقابل خطرات مقابله با آتش آموزش داده شوند. اینکه چگونه با آمادگی، اطفاء کننده های آتش دردسترس را به‌کار بیندازند و چه روش های اجرایی را در هشدار دیگران به فوریت آتش دنبال کنند.

• تنها اطفاء کننده های آتش تاییدشده اجازه استفاده در مکان های کاری را دارند و آن ها باید در شرایط عملیاتی خوب نگهداری شوند. نگهداری مناسب و دستورالعمل این ابزار برای هر کارفرمایی الزامی است.

• زمانی که کارفرما به جای اینکه کارمندان را وادار به مقابله با آتش کند، به خروج تشویق می‌کند، باید برنامه های اورژانسی و آموزش دهی به کارمندان برای فرار مناسب نوشته شود.

• برنامه ریزی فرار اورژانسی:

• برنامه های عملیات اورژانسی به منظور تشریح استفاده از مسیرها و روش های اجرایی که توسط کارمندان باید دنبال شود، نیاز است. همچنین روش‌ های اجرایی برای محاسبه همه کارکنان خارج شده باید بخشی از برنامه باشد. برنامه نوشته شده برای مرور کارمند باید در دسترس باشد.
درجایی‌که نیاز است، روش های اجرایی ویژه برای کمک به بهبود فیزیکی کارمندان باید در برنامه مشخص شود. همچنین برنامه باید شامل روش های اجرایی برای آن دسته از کارمندانی که باید به طور موقت پشت (درمحل آتش) بمانند تا تجهیزات دستگاه بحرانی را قبل از خروج ببندند، باشد.

• اطلاع کارمندان به اورژانس باید بخشی از برنامه باشد و یک سیستم هشدار کارمندان در طول پیچیدگی محل کار باید در دسترس باشد و هشدار اورژانسی برای خروج باید استفاده شود. سیستم هشدار ممکن است ارتباط صوتی باشد یا سیگنال صدا مانند: زنگ ها، سوت ها یا شیپور ها باشد. کارمندان باید سیگنال خروج را بشناسند.

• آموزش همه کارمندان به اینکه چه کاری باید در یک اورژانس انجام شود، نیاز است. کارفرماها باید برنامه را با کارمندان جدید تخصیص یافته مرور کنند. بنابراین آن ها فعالیت های صحیح را در یک فوریت و با همه کارمندان زمانی که برنامه تغییر کرده است، می شناسند.

 

بهترین روش ها برای ذخیره کردن کپسول های آتش نشانی در محیط کار

کپسول‌ آتش نشانی نه تنها نیاز به دسترسی آسان دارند. بلکه نیاز است که به طور صحیح و بی‌خطری ذخیره شوند تا به ترتیب کار مناسب نگهداری شوند.
در اینجا سه روش برتر برای ذخیره کردن کپسول های آتش نشانی و ایمنی آتش سوزی محل کار وجود دارد.
کپسول های آتش نشانی را در مکان های صحیح قرار دهید.
مکان کپسول های آتش نشانی بسیار مهم است تا اطمینان حاصل کنید که کپسول‌ آتش نشانی همیشه به‌آسانی در حادثه آتش سوزی در دسترس است. الزامات مکان و فاصله برای کپسول های آتش نشانی براساس اندازه فضا، نوع کپسول آتش نشانی و موقعیت‌های مخاطرات بالقوه هستند.

این روش‌های ممتاز را در نظر بگیرید:

● نوع صحیح کپسول آتش نشانی را برای ایمنی آتش سوزی محل کار با توجه به مخاطرات (مواد قابل احتراق روزمره، اشتعال پذیر، تجهیزات الکتریکی و غیره) تشخیص دهید.
● حداکثر مسافت حرکت مورد نیاز را از طریق دستورالعمل بررسی کنید. این به دورترین فردی که باید قبل از رسیدن به کپسول آتش نشانی به حرکت نیاز داشته باشد، اشاره می کند و این با توجه به طبقه بندی کپسول های آتش نشانی و نوع خطر تفاوت دارد.
● به فضاهای با خطر آتش سوزی بالاتر توجه دقیق کنید، مثل اتاق‌های سرورIT و ماهی‌ تابه های روغن.

کپسول های آتش نشانی را در مکان و دمای مناسب ذخیره کنید:

بیشتر محیط های کاری نباید مشکلی برای نگه داشتن کپسول های آتش نشانی در آن محدوده دمایی داشته باشند ولی در موارد شدید، این می تواند اتفاق بیفتد!
کپسول های آتش نشانی نگهداری شده در دمای خیلی پایین، می تواند یک سوپاپ یا لوله لاستیکی (شلنگ) ترک خورده ایجاد کند، بنابراین از پذیرفتن این‌که کپسول های آتش نشانی تان منجمد شوند اجتناب کنید.

بسیاری از مردم شک دارند که آیا می توانند کپسول های آتش نشانی را کنار خودشان نگهداری کنند. حال آن که کپسول های آتش نشانی مدرن می توانند به طور افقی ذخیره شوند ( محتویات تحت فشار هستند وزاویه ذخیره سازی موجب نخواهد شد که سیستم نشت کند) ذخیره سازی مناسب کپسول های آتش نشانی شامل استفاده کردن از پایه‌های مناسب نصب برای نگه‌داشتن کپسول آتش نشانی به منظور دسترسی آسان است. ذخیره سازی افقی معمولا برای دسترسی کارکنان در شرایط اضطراری مطلوب نیست، بنابراین توصیه نمی شود.

 

قابلیت دسترسی و قابلیت رویت کپسول‌های آتش نشانی

اگر کپسول های آتش نشانی با آسانی در دسترس نباشند، استفاده نخواهند شد. یکی از مهم ترین جنبه‌ های ذخیره کردن کپسول های آتش نشانی‌، اطمینان حاصل کردن از این‌که، آن‌ها قابل دسترسی و به وضوح قابل مشاهده هستند. موارد زیر را در نظر داشته باشید:
● همیشه فضاهای مقابل کپسول های آتش نشانی را تمیز و خالی از موانع نگهداری کنید.

● کپسول های آتش نشانی را طوری قراردهید که نتوانند جابجا شوند یا آسیب ببینند.

● دستگیره نگهداری را بین 3.5 تا 5 فوت از کف زمین، به منظور قابلیت دسترسی همگانی قرار دهید.

● یک علامت یا وسایل شناسایی دیگری را بالای یک کپسول آتش نشانی قابل انتقال (سیار) نصب کنید.

● ارتفاع علامت باید بر اساس شرایط محیط کاری شما باشد. به اندازه کافی در بالا نصب کنید، در نتیجه به وسیله تجهیزات مسدود نخواهد شد.

● مخصوصا برای محیط های کاری کثیف، با یک محافظ برداشتنی (جدا پذیر) از کپسول های آتش نشانی حفاظت کنید.
این امر بر کسی پوشیده نیست که کپسول آتش نشانی جز با اهمیت و لازم ایمنی در محیط کار هستند. ذخیزه سازی مناسب کپسول آتش نشانی کمک می‌کند اطمینان حاصل کنید که کپسول های آتش نشانی در اوج شرایط عملیاتی پابرجا هستند، آماده باشید تا در صورت آتش سوزی به واکنش فراخوانده شوید. یک فهرست موجودی کپسول اتش نشانی ایجاد کنید تا اطمینان حاصل کنید که همه کپسول های آتش نشانی، معیارهای ذخیره‌سازی فوق را برآورده می کنند.

امتیاز دهید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *