مقالات

کپسول‌های آتش‌نشانی هر چند وقت یکبار باید بررسی بشوند؟

کپسول‌های آتش‌نشانی هر چند وقت یکبار باید بررسی بشوند؟

 

کپسول های آتش نشانی هر چند وقت یکبار باید بررسی بشوند؟

کپسول های آتش نشانی به راحتی فراموش شده و نادیده گرفته می شوند، مگر این که وسیله امرار معاش ما باشند یعنی ما صاحب آنها باشیم. این کپسول ها هر روز فقط برای احتیاط در محل کار یا خانه شما قرار دارند البته شما امید دارید که هیچ وقت مجبور به استفاده از آن ها نخواهید شد.

اگر چه ممکن است که کپسول های آتش نشانی همیشه دارای اهمیت نباشند، اما هیچ چیز بدتر از این نیست که در زمان اضطراری که به یک آتش خاموش کن نیاز داریم، متوجه شویم که پر نشده و کار نمی کند. کپسول‌های آتش‌نشانی هر چند وقت یکبار باید بررسی بشوند؟

بازرسی و خرید کپسول آتش نشانی قابل حمل برای حفاظت از مشاغل و خانه ها بسیار اهمیت دارد، مخصوصا از زمان اعلام دستورالعمل های مورد نیاز سازمان اوشا (اداره ی کل بهداشت و ایمنی در محل کار) که راهکار های مخصوصی برای کپسول های آتش نشانی در محل کار دارد.

سه روش برای بررسی کپسول های آتش نشانی

مطابق با نوع بازرسی که انجام می شود، برای زمان بین بازرسی ها، توصیه ها و ضرورت های مختلفی وجود دارند. در ادامه سه روش مورد نیاز برای آزمایش کپسول های آتش نشانی را بیان کرده و جدول زمانی برای هر آزمایش را ارایه می دهیم.

1.بازرسی های چشمی کپسول آتش نشانی- ماهی یکبار

بر اساس دستورالعمل OSHA [29 CFR 1910.157(e)(2)، کارکنان باید حداقل ماهی یکبار بر روی کپسول های آتش نشانی قابل حمل، بازرسی چشمی انجام دهند. این کار برای صاحبان خانه نیز معیار خوبی برای انجام دادن است. بازرسی چشمی کپسول های آتش نشانی به شما کمک می کند تا از چندین نکته مهم مطمین شوید:

  • کپسول همچنان در محل طراحی شده خود قرار دارد.
  • به تجهیزات صدمه ای وارد نشده است.
  • هیچ مانعی جلوی تجهیزات را برای دیده شدن و دسترسی آسان نگرفته است.
  • کپسول کاملا پر و قابل استفاده است.

در طول بازرسی چشمی باید دنبال چه چیزی بگردیم؟

    • دنبال نشانه های آشکار آسیب فیزیکی باشید، مانند خوردگی، نشتی و یا تو رفتگی.
    • فشارسنج را بررسی کنید تا مطمین شوید که اندازه آن در محدوده عملیاتی قرار دارد.
    • مطمین شوید که ضامن گم نشده است و مهر و موم آن دست نخورده است.
    •  تاریخ آخرین بازرسی حرفه ای را بازبینی کنید.
    •  پشت اتیکت را برای ثبت کردن بازرسی چشمی ماهانه، تاریخ گذاری و پاراف کنید.

 

2.بازرسی های تعمیر و نگهداری- سالی یکبار

بر اساس دستورالعمل اوشا (اداره ی کل بهداشت و ایمنی در محل کار) یعنی OSHA 29 CFR 1910.157(e)(3)، نیاز است که کارکنان سالی یکبار بر روی کپسول آتش نشانی محل کارشان بررسی تعمیر و نگهداری کامل انجام دهند. تعمیر و نگهداری یعنی آزمایش و تعمیر مورد نیاز بر روی همه ی امکانات کپسول های آتش نشانی قابل حمل، همان طور که در کتاب NFPA 10(98) (انجمن ملی حفاظت در برابر حریق) در بخش 4-4 این کتاب آورده شده است.

بازرسی های تعمیر و نگهداری سالانه از کپسول آتش نشانی باید توسط یک شرکت حفاظت از حریق حرفه ای انجام شود. این شرکت ها ابزار و آموزش مناسب را برای انجام وظیفه بهینه در زمان تشخیص و اصلاح موقعیت های خطرناک بالقوه را دارند. وقتی که یک کپسول آتش نشانی تعمیر و نگهداری سالیانه خود را طی کرد، با برچسب بازرسی تاریخ گذاری شده، تایید می شود. این برچسب برای یک سال بعد از تاریخ نشان داده شده خوب است و اعتبار دارد. اگر کپسول آتش نشانی در طی کردن بازرسی شکست بخورد، باید تعمیر یا جایگزین شود.

3.بازرسی تعمیر و نگهداری داخلی هر 5، 6 یا 12 سال(به نوع تجهیزات بستگی دارد)

این تعمیر و نگهداری داخلی نیز به خدمات یک شرکت حفاظت از حریق نیاز دارد. آزمایش تعمیر و نگهداری داخلی، خالی کردن کپسول آتش نشانی و کامل کردن بازرسی داخلی و دوباره پر کردن را شامل می شود برای این که مطمین شویم همه ی اجزای کپسول آتش نشانی به درستی کار می کنند. کپسول هایی مانند نوع ماده ی شیمیایی خشک هر 12 سال یکبار به آزمایش هیدرواستاتیکی نیاز دارند و همچنین هر 6 سال به آزمایش داخلی نیاز دارند.

آزمایش تعمیر و نگهداری داخلی

علاوه بر یا به عنوان بخشی از آزمایش تعمیر و نگهداری داخلی، سیلندر های کپسول آتش نشانی باید هر چند وقت یکبار هیدرواستاتیکی آزمایش شوند برای این که از بی عیبی و قابلیت آنها از نگهداری امن فشاری که برای خارج کردن عامل استفاده می شود، اطمینان پیدا کنیم.

معمولا کپسول های با آب تحت فشار، کربن دی اکسید و ماده ی شیمیایی تر نیاز دارند که هر 5 سال یکبار آزمایش شوند. کپسول های با ماده شیمیایی خشک نیاز دارند که هر 12 سال یکبار آزمایش شوند.

آزمایش مناسب و تعمیر و نگهداری از کپسول های آتش نشانی قابل حمل محل کارتان، فراتر از الزامات اداره ی کل بهداشت و ایمنی در محل کار و انجمن ملی حفاظت از حریق را برآورده میکند. این کار امنیت کارکنان و کسب  و کار شما را تضمین می کند. کسب و کار شما به طور کامل در برابر خطرات بالقوه آتش محافظت شده است؟ همین امروز یک برنامه ارزیابی خطر را تعیین و ایجاد یک محل کار امن تر را شروع کنید.

امتیاز دهید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *