خرید کپسول آتشنشانی

 

در صورتی که همچنان در انتخاب نوع کپسول آتش نشانی خود نیاز به راهنمایی بیشتر دارید با ما تماس حاصل فرمایید.
09128196738 - 02166341562

نمونه برخی از کپسول های آتش نشانی

خرید کپسول آتش نشانی

 

خرید کپسول آتش نشانی

در خرید کپسول آتش نشانی مناسب اولین چیزی که باید بدانید طبقه‌بندی‌ مختلف درجه ی آتش است؛ و دومین چیزی که باید بدانید این است که با چه نوع آتشی سروکار دارید و اطمینان حاص نمایید که کپسول آتش‌ نشانی شما توانایی خاموش کردن آن را دارد.

مراحل استفادۀ مناسب از کپسول آتش نشانی

هنگامی که انواع کپسول آتش نشانی را شناختید و طریقۀ مصرف آن‌ها را نیز آموختید، شما باید بتوانید یکی از آن ها را به درستی راه اندازی کنید. بهترین روش برای آمادگی در برابر آتش سوزی اضطراری در خانه، مطالعۀ روش های زیر به صورت مرتب است؛ در این صورت می‌توانید از خانه و خانواده خود محافظت کنید.

1_ شناسایی یک مسیر خروج مطمئن

قبل از راه اندازی کپسول آتش نشانی، یک مسیر تخلیۀ مطمئن بیابید؛ اگر نتوانید آتش را خاموش کنید، باید به صورت امن از آن محل خارج شوید.این کار را باید پس از مطمئن شدن از محله قرارگیری کپسول آتش نشانی انجام دهید تا پس از استفاده از آن، چند مسیر برای خروج داشته باشید.

2_ عقب بایستید

هنگامی که با شعله مواجه شدید، پشت خود را به سمت در خروجی که قبلا آن را شناسایی کرده اید، قرار دهید.هنگامی که می‌خواهید کپسول آتش‌ نشانی را راه‌ اندازی کنید، باید در فاصلۀ 6 تا 8 قدمی شعله های آتش بایستید.

3_ کپسول را تخلیه کنید

درست فکر کردن در طول یک اتفاق اضطراری، کار مشکلی است؛ بنابراین ایمنی آتش یک علامت اختصاری بلند مدت دارد که به شما کمک می‌کند کپسول آتش نشانی را راه‌اندازی کنید؛

فقط پی ای اس اس را به یاد داشته باشید:

پی: سنجاق روی کپسول آتش‌ نشانی را فشار دهید.

ای: نازل را به سمت پایین لوله نشانه بگیرید و به سمت پایین آتش حرکت کنید.

اس _ اهرم را فشار دهید تا کپسول آتش نشانی تخلیه شود.

اس_ نازل را به سمت عقب و جلو حرکت دهید؛ کپسول را به سمت مرکز آتش بگیرید و آن را به طرفین حرکت دهید تا شعله ها به طور کامل خاموش شوند.

4_ به تمام اشیا نگاه کنید

پس از خاموش شدن شعله ها، به مرکز آتش دقت کنید تا دوباره روشن نشود؛ در صورت روشن شدن دوباره، فرآیند پی ای اس‌ اس را تکرار کنید.

5_ با آتش ‌نشانی تماس بگیرید.

اگر قبل از تخلیۀ کپسول آتش‌ نشانی، موفق نشدید با آتش ‌نشانی تماس بگیرید، الان تماس بگیرید.آن‌ها می‌توانند محل آتش‌ سوزی را بررسی کنند و اطمینان حاصل نمایند که آتش به طور کامل خاموش شده است.

6_ به یک منطقۀ امن بروید.

هنگامی که آتش خاموش شد، و یا زمانی که نتوانستید آتش را خاموش کنید، سریعا محل را ترک کرده و به جایی دور از آتش بروید.

اشتباهات مرسوم دربارۀ کپسول آتش‌ نشانی

به دلیل این‌که ما شانس تمرین متداول برای خاموش کردن آتش نداریم، هنگام وقوع آتش‌ سوزی ممکن است اشتباهاتی داشته باشیم؛ بدانید که اغلب مردم کجا اشتباه می کنند، در این صورت از اشتباه کردن تحت فشار روانی جلوگیری می‌کنید.

دستورالعمل‌ها را نادیده نگیرید:

دستورالعمل های مربوط به راه اندازی کپسول را هنگام خریداری دریافت کرده‌اید، به طور کامل مطالعه نمایید.مطمئن شوید که تمام افراد خانه آن را مطالعه کرده‌اند و به طور کامل متوجه دستورالعمل‌ها شده‌اند. زمانی که تمرین ‌های خاموش کردن آتش و برنامۀ تخلیۀ را می ریزید، آن‌ها را به طور کامل مرور کنید.

از یک کپسول آتش‌ نشانی و لوازم آتش نشانی اشتباهی استفاده نکنید:

هرگز از کپسولی که نوع آتش موردنظر بر روی برچسب آن ذکر نشده است استفاده نکنید. مهم تر از همه، کپسول هایی که بر روی برچسب آن ها نوع آ نوشته شده است، نمی‌توانند برای آتش‌ سوزی‌های الکتریکی و گریسی به کار روند؛ اما کپسول‌ هایی که بر روی برچسب آن‌ ها نوع بی و سی نوشته شده است، می‌توانند برای آتش‌ سوزی‌های نوع آ به کار روند. آتش ‌سوزی‌های نوع کا زیرمجموعه آتش‌ سوزی های نوع بی هستند، اما محتویات کپسول های آتش‌ نشانی نوع بی می توانند باعث بدتر شدن آتش‌ سوزی نوع کا شود؛ بنابراین بهترین روش تهیه کردن کپسول های آتش‌ نشانی جداگانه است.

اجازه ندهید کپسول آتش‌ نشانی شما خراب شود:

هر کپسول آتش ‌نشانی یک تاریخ انقضا دارد که پس از اتمام آن تاریخ، خاموش کردن آتش با آن مقدور نمی‌باشد. تاریخ آن را بدانید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

خروجی‌ها را فراموش نکنید:

هنگامی که تصمیم می‌گیرید کپسول خود را کجا نگه دارید، مطمئن شوید که در جایی قابل دسترس و نزدیک به در خروجی قرار دارد؛ علاوه بر این معمول‌ترین جاهایی از خانه را که ممکن است در آن جا آتش ‌سوزی رخ دهد را شناسایی کنید و بر طبق آن کپسول را جاگذاری کنید.

آن را به عنوان یک راز نگه ندارید:

اطمینان حاصل نمایید که تمام افراد خانه محل نگهداری کپسول‌ های آتش نشانی را می‌دانند.مکان و نقشه ی فرار از آتش را با پرستار کودک، سرایدار، و تمام کسانی که به مدت طولانی با شما زندگی می‌کنند به اشتراک بگذارید.

خرید کپسول آتش نشانی

تشخیص کپسول های آتش‌ نشانی توسط رنگ

هر کپسولی با توجه به احتمال آتش‌ سوزی در اطراف آن منطقه ساخته شده است. انواع کپسول ها با روش‌های منحصر به فرد خودشان برای مقابله با آتش‌ سوزی به کار برده می‌شوند و هر کدام با برچسب رنگی مخصوص شناخته می‌شوند. در این راهنمایی ساده ما انواع کپسول‌ های آتش‌ نشانی و رنگ هر کدام را مشخص می‌کنیم.

انواع مختلف آتش سوزی کدام هستند؟

شناسایی انواع مختلف آتش ‌سوزی برای انتخاب درست ‌ترین و موثرترین کپسول و لوازم آتش نشانی بسیار ضروری است؛ در کل 6 نوع آتش‌ سوزی وجود دارد:

نوع آ: مواد قابل احتراق با کربن مانند چوب، کاغذ و منسوجات

نوع بی: مایعات قابل اشتعال مانند بنزین و مشروبات الکلی

نوع سی: گازهای قابل اشتعال مانند پروپان و بوتان

نوع دی: فلزات آتش‌گیرنده

نوع ای: الکتریکی (جایی که در آن یک جریان فعال وجود داشته باشد.)

نوع اف: روغن‌های آشیزی و چربی‌ها

انواع مختلف کپسول‌ های آتش‌ نشانی کدام هستند؟

انواع مختلفی از کپسول های آتش‌ نشانی وجود دارند که هر کدام دارای اهداف و خواص خود هستند؛ آن‌ها شامل:

آب

فوم

پودر

سی‌او2

مواد شیمیایی مرطوب

در هنگام وقوع آتش ‌سوزی، ضروری است که مردم بدانند وسایل مقابله با آتش‌ سوزی در کجا قرار گرفته است و کپسول آتش‌ نشانی مناسب برای نوع آتش ‌سوزی را انتخاب کنند؛ به یاد داشته باشید که انتخاب کپسول نامناسب می‌تواند باعث بدتر شدن آتش‌ سوزی شود.

برای شناخت راحت‌تر، هر کپسول آتش‌ نشانی یک برچسب رنگی مربوطه دارد که می‌توان از طریق آن نوع مناسب را شناسایی کرده و استفاده کرد.

کپسول آتش نشانی آب چه رنگی است؟

کپسول آتش ‌نشانی نوع آب یک برچسب قرمزرنگ دارد و فقط برای آتش‌ سوزی نوع آ به کار می‌رود (آتشی که با مواد قابل اشتعال ایجاد شده است.)

کپسول آتش ‌نشانی فوم چه رنگی است؟

کپسول‌های آتش‌نشانی نوع فوم یک برچسب کرم‌رنگ دارند و اغلب برای آتش سوزی‌های نوع بی به کار می‌روند(آتش‌ سوزی‌هایی که با مایعات قابل اشتعال ایجاد می‌شوند.) اما چون این کپسول‌ها بر پایۀ آب ساخته شده‌اند، می‌توانند برای آتش سوزی‌های نوع آ هم استفاده شوند.

کپسول آتش نشانی پودر چه رنگی است؟

کپسول های آتش نشانی نوع پودر خشک یک برچسب آبی رنگ دارند و به عنوان ای بی سی شناخته می شوند؛ زیرا توانایی مهار کردن هر سه نوع آتش‌ سوزی نوع آ(آتش سوزی با مواد قابل اشتعال)، نوع بی (آتش سوزی با مایعات قابل اشتعال) و سی (آتش سوزی با گازهای قابل اشتعال)  را دارد. اما این نوع کپسول در محیط‌ های بسته خطرناک است؛ زیرا می‌تواند استنشاق شود و به مصرف‌کننده آسیب برساند.

کپسول آتش نشانی سی او 2 چه رنگی است؟

کپسول‌های آتش نشانی نوع سی او 2 دارای یک برچسب مشکی رنگ هستند و برای آتش سوزی‌های الکتریکی و نوع بی(آتش سوزی با مایعات قابل اشتعال) به کار می‌روند. از دیگر ویژگی های این کپسول ها، نازل‌ های شاخ مانند آن ها است.

کپسول آتش‌ نشانی شیمیایی مرطوب چه رنگی است؟

کپسول های شیمیایی مرطوب یک برچسب زرد رنگ دارند و فقط برای آتش سوزی های نوع اف به کار می روند(آتش‌سوزی‌ های که توسط چربی و روغن های غذایی ایجاد می‌شوند.)

اگر یک کپسول آتش نشانی در خانه دارید، بهتر است ابتدا آن را برای آتش سوزی‌های کوچک راه‌اندازی کنید تا آتش سوزی های بزرگ. استفاده از یک کپسول آتش نشانی فقط زمانی از کپسول آتش نشانی استفاده کنید که از مکان و اندازه وقوع آتش اطمینان حاصل نمایید(کپسول آتش‌ نشانی فقط 10تا 15دقیقه کار می‌کند)زمانی که مطمئن هستید طریقۀ استفاده از آن را کاملا بلد هستید.همه مکان را تخلیه کرده‌اند و در مکان امن قرار گرفته‌اند.با مرکز آتش‌ نشانی نیوزلند تماس گرفته شده است.می‌توانید به آسانی به آتش دسترسی داشته و از آن دور شوید.

معمول‌ترین کپسول های آتش نشانی که در انواع مختلف آتش‌ سوزی استفاده می شوند:

کپسول‌ های آتش‌ نشانی آب: این نوع از کپسول‌ ها با خارج کردن عنصر گرما از مثلث آتش، آن‌را خاموش می‌کنند؛ این کپسول ها فقط برای آتش‌ سوزی نوع آ به کار می‌روند.

کپسول های آتش‌ نشانی شیمیایی: این کپسول ها با مداخله در فرآیندهای شیمیایی مثلث آتش آن را خاموش می‌کنند و فقط برای نوع آ و بی و سی موثر هستند.

کپسول‌ های آتش نشانی نوع سی‌او2: کپسول‌ های کربن دی اکسید با خارج کردن اکسیژن از مثلث آتش آن را خاموش می‌کنند؛ آن‌ها همچنین با آزاد کردن سرما باعث از بین رفتن گرما می‌شوند. این کپسول ها بر نوع بی و سی موثر هستند.

خرید کپسول آتش نشانی

انواع کپسول های آتش‌ نشانی

بسیاری از خانه‌ها و ادارات از کپسول ‌های آتش نشانی معمولی و یا کپسول های آشپزخانه استفاده می‌کنند اما بسیاری از آزمایشگاه ها و  انبارها به کپسول و شارژ کپسول آتش نشانی تخصصی تری نیاز دارند.

آب و فوم

بخش آب این کپسول ها گرما را از آتش خارج می‌کند و بخش فوم اکسیژن را از بین می‌برد. این نوع از کپسول ها فقط برای نوع آ به کار می‌روند.

کربن دی اکسید

کربن دی‌اکسید جایگزین اکسیژن آتش می‌شود و چون گاز تحت فشار قرار می‌گیرد، باعث آزاد شدن سرما می‌شود و همین باعث خاموش شدن آتش می‌شود. این نوع از کپسول آتش‌ نشانی برای نوع بی و سی کاربرد دارد.

شیمیایی خشک

این کپسول واکنش شیمیایی آتش را از بین می‌برد و کپسولی است که بیشترین استفاده را به دلیل چندکاره بودن در میان کپسول‌های آتش نشانی دارد. این کپسول برای آتش‌ سوزی‌های نوع آ و بی و سی(چندکاره) و نوع بی و سی(معمولی) کاربرد دارد.

شیمیایی مرطوب

این کپسول گرما را از بین می‌برد و یک مانعی بین اکسیژن و سوخت ایجاد می‌کند تا آتش دوباره مشتعل نشود. این مواد شیمیایی به صورت مه اسپری می‌شوند و باعث خنک شدن گرمای آتش شده و یک اثر محافطتی بر روی سوخت دارند. این کپسول‌ها برای آتش سوزی نوع کا که مخصوص چربی‌ها و روغن‌ها است کاربرد دارد.

عامل تمیزی

این نوع از کپسول‌ها به کپسول‌های آتش‌ نشانی هالوژن‌دار نیز معروف هستند؛ این‌ها شامل هالوژن‌ها بوده و جدید می‌باشند و با خالی کردن مقدار کمی هالوکربن اوزون باعث مداخله در واکنش شیمیایی آتش شده و آن را خاموش می‌کند. این کپسول برای آتش سوزی نوع بی و سی کاربرد دارد.

پودر خشک

این کپسول همانند کپسول آتش نشانی پودرخشک کار می‌کند و پودر آن باعث جدا شدن سوخت از اکسیژن شده و گرما را از بین می‌برد؛ اما این کپسول فقط برای آتش سوزی‌هایی که فلزهای قابل اشتعال در آن‌ها هستند کاربرد دارد و فقط برای آتش سوزی نوع دی به کار می‌رود.

مه‌پاش آب

این نوع کپسول فقط گرما را از آتش دور می‌کند و برای نوع آ و سی کاربرد دارد.

استوانه‌ ی شیمیایی خشک

این کپسول در واکنش شیمیایی آتش مداخله می‌کند و یک مانع بین اکسیژن و سوخت ایجاد می‌کند؛ همانند کپسول شیمیایی خشک، بر روی انواع آتش سوزی‌ها اثر دارد.بر روی آتش سوزی نوع آ و بی و سی موثر است.

انتخاب کپسول آتش نشانی مناسب بسیار ضروری است و انتخاب نادرست آن باعث روشن شدن دوبارۀ آتش می‌شود؛ حتی زمانی که مطمئن باشیم آن را به درستی خاموش کرده‌ایم.ما این بخش را درست کرده‌ایم تا به راحتی بتوانید کپسول آتش نشانی مورد نیاز خود را بیابید.

ویژگی های کپسول آتش نشانی

ویژگی های کپسول آتش نشانی

  • ظرفیت کپسول: ظرفیت معمولاً به کیلوگرم یا لیتر داده می شود. به طور کلی انواع کپسول ها از وزن 1 تا 12 کیلوگرم ساخته می شوند. کپسول های با وزن کمتر را می توان به راحتی با دست حمل کرد و با افزایش وزن آنها باید از چرخ برای حمل و نقل استفاده کرد.
  • طول پرتاب: کپسول هایی که طول پرتاب ماده خاموش کننده آن ها بیشتر است، لازم نیست خیلی به منبع آتش نزدیک شوند. به طور کلی طول مناسب بین دو تا هفت متر است.
  • فشار تخلیه کپسول آتش نشانی: این یکی دیگر از مواردی است که هنگام خرید کپسول آتشنشانی باید در نظر گرفته شود. فشار مواد باید به حدی باشد که در اثر اشتعال به سرعت خاموش شود.

خرید انواع کپسول های آتش نشانی و کابردهای آن

در هنگام آتش سوزی، مواد مختلفی در معرض آتش سوزی قرار می گیرند. از پارچه  های نخی و پلاستیک گرفته تا ماشین و غیره. بنابراین برای داشتن این مواد نیاز به انواع کپسول است. در زیر انواع کپسول های آتش نشانی را برحسب ماده اطفاء حریق مخزن تقسیم  بندی کرده ایم:

  • مخزن آب: برای خاموش کردن اشیا استفاده می شود تا اگر آب روی آنها ریخته شود آتش شروع نمی شود. این نوع کپسول ها در دماهای پایین منجمد می شوند و برخی از شرکت های تولیدی برای تحمل چنین شرایطی، فضای داخلی مخزن را با ضد یخ پر می کنند.
  • مخزن پودر: در کپسول های آتش نشانی پودری از پودرهای خشک و شیمیایی مختلفی استفاده می شود که برای اطفاء عناصر قابل اشتعال مانند آلومینیوم، منیزیم و … و برخی از انواع غیر فلزات استفاده می شود.

مخزن گاز: گاز مورد استفاده در این نوع کپسول معمولاً CO2 است که جدا از مخزن آزاد می شود.

  • مخزن با گازهای هالوژن: استفاده از این نوع گازها به دلیل آسیبی که به لایه اوزون و محیط زیست وارد می کنند ممنوع است.
  • علاوه بر انواع کپسول های آتش نشانی، انواع دیگری نیز وجود دارد که مخلوطی از پودر و گاز، آب و گاز، فوم، ماده شیمیایی مرطوب و غیره است و انتخاب آنها معمولا بسته به نوع ماده در حال سوختن انجام می شود.

کپسول آتش نشانی

عوامل موثر بر قیمت کپسول آتش نشانی

قیمت کپسول آتش نشانی به عوامل زیادی بستگی دارد که در ادامه این موارد را با هم بررسی می کنیم:

انواع کپسول های آتش نشانی: کپسول های آتش نشانی به طور کلی به 5 نوع تقسیم می شوند که عبارتند از: کپسول دی اکسید کربن، پودر و گاز، فوم، مواد شیمیایی مرطوب، آب و گاز.

شرکت سازنده و برند: مانند همه محصولات در دنیای امروز، کپسول های آتش نشانی توسط تولید کنندگان مختلف ساخته می شوند، بنابراین هر چه برند سازنده معتبرتر باشد، قیمت بالاتری نیز دارد.

حجم کپسول: بدیهی است که با بالا رفتن حجم کپسول، قیمت آن نیز بیشتر می شود.

استانداردها و کیفیت محصول: منطقی است که هر چه کیفیت محصول بالاتر ، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.

نکاتی قبل از خرید کپسول آتشنشانی

برای خرید مطمئن باید به 5 نکته زیر توجه کنید.

یک ارائه دهنده تجهیزات آتش نشانی باید دارای مجوز رسمی یا مجوز از انجمن صنفی تجهیزات آتش نشانی باشد. دقت کنید که قیمت های اعلام شده آن فروشگاه لوازم آتش نشانی با قیمت موجود در بازار و سایر فروشگاه ها مغایرت نداشته باشد.

باید به مرکز فروش کپسول آتش نشانی اعتماد کنید یا توسط یکی از اقوام و آشنایان خود که از آن فروشگاه خرید کرده اند به آن معرفی شوید. حواستان باشد یکی از معروف ترین بازارهای فروش کپسول آتش نشانی در تهران در محله حسن آباد و پیچ شمرون است.

در مورد کیفیت برندی که قصد خرید آن را در بازار و مغازه ها دارید پرس وجو کنید. تحقیقات لازم را در مورد تولید کننده یا مرکز عرضه کننده آن برند انجام دهید. آیا سازنده این کپسول ها دارای گواهی استاندارد ملی ایران است؟

کپسول آتش نشانی باید دارای برچسب یا کارت مشخصات فنی با اطلاعاتی مانند نام سازنده و تاریخ ساخت، مشخصات مواد و محتویات مخزن، نوع کلاس آتش نشانی و کاربرد آن باشد. داشتن این تگ بسیار مهم است! زیرا در زمان بررسی و بارگیری کپسول اطلاعات مربوط به آخرین تاریخ بارگیری و شرکت بارگیری در آن نوشته شده است که می تواند به ما کمک کند.

کپسول های آتش نشانی با کیفیت و اصیل دارای کارت گارانتی می باشند. مراقب باشید کپسول های آتش نشانی را بدون گارانتی خریداری نکنید. یکی از راه  های تقلبی یا اصل بودن کپسول  های آتش نشانی همین گارانتی است. علاوه بر این، داشتن یا نداشتن کارت گارانتی نیز تاثیر زیادی بر قیمت کپسول آتش نشانی دارد.

خرید کپسول آتشنشانی

نکات تکمیلی پیش از خرید کپسول آتشنشانی

شاید برای شما جالب باشد اما طبق تحقیقات و گزارش هایی که از بازار کپسول های آتش نشانی دریافت کرده ایم، میزان تعویض کپسول های آتش نشانی از میزان فروش آنها بیشتر است. به نظرتان دلیل آن چیست؟ بسیاری از مردم هنگام خرید کپسول آتشنشانی به دنبال ارزان ترین و مقرون به صرفه ترین هستند. بدون اطلاع از نوع مواد داخل سیلندر و نوع مواد شیمیایی موجود در آن اقدام به خرید اینترنتی کپسول آتش نشانی ارزان قیمت می کنند. زیرا معتقدند برندهای کپسول با یکدیگر تفاوتی ندارند و ماهیت آنها یکی است. اما اینطور نیست!

از سوی دیگر، شرکت های تولیدکننده یا فروشندگان کپسول آتش نشانی در خدمات پس از فروش و خدمات شارژ کپسول آتشنشانی که ارائه می کنند با یکدیگر تفاوت دارند. این تفاوت قیمت تمام شده بازار را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

خرید اینترنتی کپسول آتش نشانی

قیمت انواع کپسول آتش نشانی به مشخصاتی مانند وزن، عامل اطفاء حریق، طول پرتاب، فشار و سرعت تخلیه و زمان تخلیه بستگی دارد. این نوع مدل ها را می توانید در صفحه خرید کپسول آتش نشانی آتش تابان مشاهده کنید و پس از بررسی عکس ها و مشخصات هر کدام و نظرات کاربران، بهترین مارک کپسول آتش نشانی و اطفای حریق در انواع مدل پودری، CO2 و مناسب خودرو با بهترین قیمت خریداری کنید.

سخن پایانی

همانطور که می دانید در بازار خرید و فروش، حضور واسطه یا دلال نیز بر قیمت فروش کالا تاثیرگذار است. بهتر است بدانید که این عامل در بازار کپسول های آتش نشانی وجود دارد. افرادی هستند که از سود خرید و فروش کالا به عنوان واسطه بین تولیدکننده و فروشنده درآمدزایی می کنند. بدون اینکه بدانند مستقیماً بر قیمت نهایی محصول تأثیر می گذارند. در هنگام خرید اینترنتی کپسول آتش نشانی، خریداران باید مراکز فروش یا تامین کنندگان را بر اساس شرایط و ضوابط گارانتی از جمله بیمه نامه انتخاب کنند. این ضمانت ها خریدار را در برابر هزینه های اضافی که ممکن است در آینده رخ دهد پوشش می دهد.

4.8/5 - (5 امتیاز)