مقالات

رنگ کپسول های آتش نشانی

رنگ کپسول های آتش نشانی

رنگ کپسول های آتش نشانی 

شش طبقه بندی برای آتش سوزی وجود دارد و آتش سوزی های مختلف به انواع مختلفی از کپسول های آتش  نشانی نیاز دارند که بنابراین، رنگ کپسول های آتش نشانی به 5 رنگ مختلف تقسیم می شوند. نه تنها از نظر انطباق قانونی بر اساس دستور اصلاح نظارتی (ایمنی آتش) 2005، بسیار حیاتی است که نوع صحیح کپسول آتش نشانی بسته به خطرات موجود انتخاب شود بلکه همچنین به این دلیل که کپسول  های آتش نشانی به معنای واقعی کلمه می توانند جان انسان ها را نجات دهند.

 

به  چه نوع کپسول آتش  نشانی برای ملک خود نیاز دارم، ما انواع مختلف آتش سوزی ها و مکان هایی که احتمال وقوع آتش در آنها بیشتر است و کپسول های آتش  نشانی مناسب برای آن آتش سوزی ها را بررسی کرده ایم. هر کپسول آتش نشانی برای سهولت شناسایی دارای کد رنگی است و دقیقاً همین رنگ های کپسول آتش  نشانی هستند که در این راهنما توضیح خواهیم داد. ما همچنین انواع مختلف کپسول های آتش نشانی را بررسی خواهیم  کرد تا بیشتر به شما در درک این جنبه حیاتی از برنامه ریزی ایمنی آتش کمک کنیم.

 

5 نوع کپسول آتش  نشانی کدام  اند؟

5 نوع اصلی کپسول آتش تشانی وجود دارند:

  1. 1. آب
  2. 2. پودر خشک
  3. 3. کف
  4. 4. کربن دی اکسید (CO2)
  5. 5. مواد شیمیایی مرطوب

کپسول  های آتش  نشانی با آب، دو نوع هستند: اسپری آب و بخار آب.

 

کپسول های آتش نشانی چه رنگ  هایی دارند؟

کپسول  های آتش  نشانی 5 رنگ دارند:

  1. 1. قرمز- آب (هم اسپری و هم بخار آب)
  2. 2. آبی- پودر خشک
  3. 3. کرم- کف
  4. 4. مشکی- کربن دی اکسید (CO2)
  5. 5. زرد- مواد شیمیایی مرطوب

تمام کپسول های آتش نشانی دارای بدنه قرمز یا کرومی هستند. هر نوع کپسول آتش نشانی با استفاده از کدهای رنگی جداگانه بر روی نواری بر بالای کپسول، شناسایی می  شوند.

تا سال 1997، بدنه کپسول آتش نشانی به رنگ کد شناسایی بود. برای مثال کپسول های کربن دی اکسید به طور کامل مشکی بودند و کپسول های پودر خشک آبی بودند.

کپسول های به رنگ کرومی، درحالی که کاملاً با مفهوم قابل رویت  بودن سازگار نیستند، اما هنوز بر خلاف  BSEN3 استفاده می  شوند، اما توصیه می شود از آنها در کنار علائم برجسته تر کپسول آتش  نشانی استفاده شود تا واضح تر دیده شوند.

 

رنگ  های مختلف کپسول آتش  نشانی به چه معنا هستند و در چه کاری از آنها استفاده می  شود؟

همانطور که جدول زیر نشان می  دهد، از هر مدل رنگی کپسول آتش  نشانی برای خاموش  کردن انواع مختلف آتش استفاده می  شود:

قرمز        آب           A             جامدات آلی مانند کاغذ، چوب، حصیر، پلاستیک، زغال، اثاثیه پارچه ای            نامناسب برای آتش  سوزی  های الکتریکی یا آتش  های چربی داغ

آبی           پودر خشک             A,B,C,D,

الکتریکی جامدات آلی بعلاوه مایعات اشتعال  پذیر مانند بنزین، نفت، حل  کننده ها، پارافین، قیر. مایعات اشتعال  پذیر مانند پروپان، بوتان، متان، فلزات و تراشه  ها و آتش  های الکتریکی              نامناسب برای آتش  سوزی  های الکتریکی بزرگ  تر از 1000 ولت

کرم          کف          A,B         جامدات آلی، مایعات اشتعال  پذیر           نامناسب برای آتش  سوزی  های خانگی

مشکی      کربن دی اکسید        B، الکتریکی           مایعات اشتعال  پذیر، آتش  های الکتریکی             مناسب برای آتش  سوزی  های الکتریکی با ولتاژ بالا و پایین

زرد          مواد شیمیایی مرطوب             A,F         جامدات آلی، روغن  ها و چربی  های پخت و پز   مناسب برای استفاده در دماهای بسیار بالا

کپسول های بخار آب برای آتش سوزی  های الکتریکی یا چربی داغ مناسب هستند اما هرگز نباید از کپسول های اسپری آب در چنین آتش سوزی هایی استفاده کرد. کپسول های آتش نشانی آب با مواد افزودنی نیز معمولاً برای استفاده در آتش سوزی های الکتریکی بی  خطر هستند البته تا زمانی که تست دی الکتریک شده  باشند.

همیشه به یاد داشته باشید که استفاده از مدل اشتباه در خاموش کردن یک آتش مخصوص، می  تواند به چیزی بدتر از صرفا شکست در خاموش کردن آن بیانجامد: می تواند با شعله ور کردن بیشتر آتش، اوضاع را به طور قابل توجهی بدتر کند. بنابراین بسیار مهم است که کپسول یا کپسول هایی با رنگ درست انتخاب شوند. ارزیابی خطر آتش  سوزی نشان می  دهد که به کدام کپسول نیاز دارید.

 

تفاوت بین کپسول آتش نشانی بخار آب و اسپری آب چیست؟

کپسول های آتش نشانی آبی با حذف کردن منبع گرما از آتش، کار می کنند. عمل خنک کننده آب باعث کاهش سرعت سوختن می  شود تا زمانی که شعله ها خاموش شوند. از این کپسول ها بیشتر برای آتش های نوع A استفاده می  شود، یعنی هرچیزی شامل جامدات آلی مانند کاغذ، چوب، حصیر، پلاستیک، زغال و اثاثیه پارچه ای. اما یک کپسول اسپری آبی هیچ  وقت نباید در خاموش کردن تجهیزات الکتریکی، آتش  سوزی های آشپزخانه یا مایعات و گاز اشتعال پذیر استفاده شود. اگرچه می توان از کپسول بخار آب برای آتش چربی داغ و آتش الکتریکی استفاده کرد. در ادامه دلیل آن را بیان می  کنیم.

کپسول های بخار آبی، آب را به قدری ریز اسپری می کنند که جریان الکتریکی را در سطوح ولتاژ تجاری معمولی هدایت نکند. علاوه بر این، هیچ حوضچه ای ایجاد نمی شود که بتواند به عنوان هادی عمل کند. کپسول های بخار آب بخاطر کاربردی بودن در انواع بیشتری از آتش سوزی و همینطور کثیفی کمتری ایجاد کردن، ترجیح داده می شوند. هر دو کپسول اسپری آب و بخار آب رنگ کد قرمز دارند.

 

چه کپسول  های آتش نشانی مختلفی در دسترس هستند؟

طیف وسیعی از کپسول های آتش  نشانی با کد رنگی موجود است. شامل:

 

کپسول  های آتش  نشانی کوچک

کپسول های آتش نشانی کوچک برای فضاهای جمع و جور که در آن ذخیره سازی محدود است، طراحی شده اند. همچنین آنها برای استفاده، سبک  تر و راحت تر هستند.

کپسول های آتش  نشانی کوچک می توانند از نوع پودرخشک یا کف باشند. استفاده از آنها راحت است. ذرات معلق سازگار با محیط  زیست معمولا در اندازه  های 600 گرم تا 900 گرم پودر خشک یا فوم 600 میلی لیتری موجود هستند. در این کپسول  ها ضمانت 5 ساله کارخانه و همچنین تاییدیه BS 6165 یا BS EN3 را چک کنید. مدل  های پودر خشک 1 کیلوگرمی یا 2 کیلوگرمی عملیات فشاری منظم یا کپسول  های فوم (کف) 1 یا 2 لیتری، کمی بزرگتر هستند اما همچنان به عنوان کپسول  های آتش  نشانی کوچک طبقه  بندی می شوند. در این کپسول  ها نیاز است که علامت BS EN3 و نشان CE و ضمانت 5 ساله را چک کنید.

کپسول های آب با مواد افزودنی نیز معمولا کوچک تر و سبک تر هستند. برای مثال، یک کپسول آتش نشانی آبی 6 لیتری با مواد افزودنی دارای امتیاز مشابه با 9 لیتری خود است اما کار با آن بسیار آسان تر است.

 

کپسول های آتش نشانی احیاشده (بازسازی  شده)

امکان خرید کپسول آتش نشانی احیاشده وجود دارد، اگرچه آنها فقط در مدل کربن دی اکسید و گاهی اوقات پودر خشک در دسترس هستند. استانداردهای بازسازی  شده کپسول را به دقت بررسی کرده و مطمئن شوید که گارانتی دریافت کرده  اید حتی اگر آن گارانتی یکساله باشد. امکان دارد قیمت کپسول احیاشده تا 50 درصد کمتر از کپسول نو باشد، اما معایب و مزایای آن را بسنجید و سپس خرید کنید.

امتیاز دهید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *