مقالات

طریقه پیشگیری از آتش سوزی – قسمت اول

طریقه پیشگیری از آتش سوزی
  1. نصب سیستم حفاظت در برابر آتش‌سوزی

سیستم اعلام حریق، بهترین ابزار هشداردهنده‌ ی اولیه در هنگام بروز آتش‌سوزی به‌شمار می‌روند. هشداردهنده ‌های دود را در هر یک از طبقات خانه، از جمله زیرزمین، و همین‌طور خارج از هر کدام از اتاق‌های خواب، نصب کنید. اگر عادت دارید با درب بسته بخوابید، یکی از هشداردهنده‌ها را در داخل اتاق خواب خود نصب کنید.

هشداردهنده ‌ها را هر ماه آزمایش کرده و باتری آنها را یکبار در سال، یا هنگامی‌که  هشدار کم شدن توان باتری شنیده شود، تعویض کنید. هرگز باتری هشداردهنده‌ی دود را، به‌طور موقت برای کاربرد دیگری مورد استفاده قرار ندهید، توجه داشته باشید یک هشداردهنده‌ی غیرفعال نمی‌تواند جان شما را نجات دهد. تمامی هشداردهنده‌ های دود که بیشتر از 10 سال عمر دارند، با هشدار دهنده‌ های جدید تعویض کنید. به ‌منظور محافظت کامل از خانه، نصب یک سیستم اطفای حریق خودکار را در نظر داشته باشید.

  1. برای فرار از آتش‌سوزی برنامه داشته باشید

اگر در خانه‌ی شما آتش‌سوزی رخ داد، باید به ‌سرعت از خانه خارج شوید. همین الان به‌ همراه خانواده‌ی خود نشسته و پیشاپیش نقشه‌ای برای فرار از آتش طراحی کنید. اطمینان حاصل کنید که تمامی اهل خانه حداقل دو راه را برای خروج بدون مشکل از هر اتاق، از جمله پنجره‌ها، بلد هستند. (اگر در یک آپارتمان زندگی می‌کنید، برای فرار از آتش از پله‌ها استفاده کنید نه آسانسور.) محلی را در بیرون از منزل برای دور هم جمع شدن معین کنید. کل برنامه‌ی فرار خانگی خود را حداقل دو بار در سال تمرین کنید.

  1. مراقب افراد سیگاری باشید

بی‌احتیاطی‌ هنگام سیگار کشیدن، یکی از اصلی‌ترین دلایل مرگ و میر ناشی از آتش‌سوزی در آمریکای شمالی است. سیگار کشیدن در تخت ‌خواب یا هنگامی‌که خواب‌آلود هستید، می‌تواند مرگبار باشد. برای سیگاری‌ها، زیرسیگاری‌های بزرگ، گود، و بدون نقاط نوک تیز فراهم کنید، و قبل از دور انداختن ته سیگارها آنها را در آب فرو کنید تا اطمینان حاصل کنید که خاموش هستند. قبل از رفتن به رخت خواب و  یا قبل از ترک خانه بعد از سیگار کشیدن، زیر کوسن‌ها و اطراف مبلمان و اثاثیه‌ی خانه را در جستجوی سیگارهای نیم‌سوخته مورد بررسی قرار دهید.

  1. به خاطر داشته باشیدرکبریت‌ها و فندک‌ها ابزارهای مخصوص بزرگسالان هستند.

تنها از فندک‌هایی استفاده کنید که قفل کودک دارند و تمامی کبریت ‌ها و فندک ‌ها را در محلی با ارتفاع کافی، ترجیحا در کابینت‌ های قفل شده، قرار دهید که کودکان آنها را نبینند و به آنها دسترسی نداشته باشند. به کودکان بیاموزید که کبریت ‌ها و فندک‌ ها وسایل مخصوص بزرگسالان هستند. به فرزندان خردسال یاد دهید در صورت پیدا کردن یک کبریت یا فندک، موضوع را به یک بزرگسال اطلاع دهند؛ فرزندان بزرگ‌ تر باید فورا کبریت و فندک را به بزرگترها تحویل بدهند.

  1. ایمنی در آشپزخانه

همیشه در نزدیکی محل پخت‌ و ‌پز بمانید تا بتوانید آن را تحت نظر داشته باشید. مراقب باشید مواد قابل اشتعال در محل پخت و پز وجود نداشته باشد، و در هنگام آشپزی لباس ‌هایی با آستین کوتاه، تا زده، و یا محکم و تنگ بپوشید. دستگیره ‌های قابلمه را روی اجاق به سمت داخل بچرخانید، طوری‌که احتمال برخورد به آن‌ها هنگام عبور از کنار گاز وجود نداشته باشد و همچنین کودکان نتوانند به آن‌ها دست بزنند. در اطراف محدوده‌ی آشپزخانه‌ی خود ناحیه‌ای با ابعاد سه فوت (یک متر) در نظر بگیرید که کودکان حق ورود به آن را نداشته باشند. اگر روغن درون تابه آتش گرفت، درب تابه روی آن بگذارید تا شعله‌ ها را آرام‌تر کند و سپس منبع گرما را خاموش کنید. دربوش تابه را تا زمانی که تابه کاملا خنک شود، روی آن نگه ‌دارید.

برای خرید لوازم آتش نشانی میتوانید از سایت ما بازدید کنید.

امتیاز دهید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *