مقالات

عملکرد ایمن کپسول آتش نشانی

عملکرد ایمن کپسول آتش نشانی

عملکرد ایمن کپسول آتش نشانی

شرایط نگه داری نامناسب و استفادۀ نادرست از کپسول آتش نشانی، جز عواملی به شمار می آیند که در انتشار سریع آتش های خانگی نقش داشته و باعث به خطر افتادن جان مردم و وارد شدن آسیب های جدی به ملک آن ها می شوند. آتش های خانگی را می توان در دقایق اولیۀ احتراق  و با عملکرد ایمن کپسول آتش نشانی کنترل کرد به شرط اینکه از کپسول آتش نشانی ای استفاده شود که به خوبی نگه داری شده است. با انجام این کار می توان زمان ارزشمندی را قبل از رسیدن ماموران آتش نشانی خریداری کرد.

 

کپسول آتش نشانی چگونه عمل می کند

انواع گوناگونی از کپسول های آتش نشانی قابل حمل وجود دارند که بر اساس برچسب و کد رنگ شناسایی می شوند. باید بسته به نوع آتشی که می خواهید خاموش کنید، کپسول آتش نشانی را انتخاب کنید. برای مثال، برای خاموش کردن آتش ایجاد شده از وسایل الکتریکی هرگز نباید از کپسول آتش نشانی آب استفاده کرد.

 

چهار مرحله برای استفاده از کپسول های آتش نشانی قابل حمل وجود دارد.

برای توصیف این چهار مرحله از واژۀ PASS استفاده می کنیم که نشان دهندۀ حرف اول این چهار مرحله است.

 

کشیدنِ پین

مهر و موم را شکسته و پین بالای کپسول آتش نشانی را بکشید. زمانیکه پین در جای خود قرار گرفت، از فشرده شدن دسته و عملکرد تصادفی کپسول جلوگیری می کند. فوراً کپسول را آزمایش کنید. مکانی را در فاصلۀ دور هدف گیری کرده تا مطمئن شوید که آیا کپسول کار می کند و همچنین بخار چه مسافتی را می تواند طی کند.

 

هدف گیری

به آتش نزدیک شوید و در فاصله ای از آن بایستید که برای شما خطری نداشته باشد. سپس نازل یا خروجی کپسول را به سمت پایۀ آتش هدف گیری کنید.

 

فشاردادن

برای تخلیه کردن عامل خاموش کنندۀ درونی، دسته ها را با همدیگر فشار دهید و سپس با آزاد کردن آنها می توانید عمل تخلیه را متوقف کنید.

 

از این سو به آن سو حرکت دادن

هنگامی که به آتش نزدیک می شوید نازل را از این طرف به آن طرف حرکت دهید و سپس عامل خاموش کننده را در جهت پایۀ شعله های آتش قرار دهید. بعد از این که آتش نوع آ خاموش شد، نقاط حرارتی نیمه سوز را بررسی کنید تا از احتراق مجدد سوخت اطمینان پیدا کنید.

 

نکات مربوط به کپسول آتش نشانی

  • کپسول های آتش نشانی قابل حمل استرالیایی با شماره استاندارد 2444 (AS 2444)و همچنین مکان یابی و  انتخاب پتوهای آتش نشانی، اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار می دهند.
  • مطمئن شوید که آیا تمام افراد در خانه/ اداره از محل نگه داری کپسول آتش نشانی و نحوۀ کار با آن مطلع باشند.
  • فقط در صورتی که کپسول آتش نشانی سالم بود، از آن استفاده کنید. ولی اگر در این مورد شک داشتید، هرگز از آن استفاده نکنید و آنجا را ترک کنید.
  • به شدت پین ایمنی را بکشید (با این کار مهر و موم پلاستیکی شکسته می شود). مطمئن شوید بعداز خارج شدن کپسول از بست نصب شده، بتواند سریعاً عمل کند.
  • همواره سعی کنید برای ایمنی بیشتر به صورت گروه دوتایی کار کنید.
  • کپسول را تا محل آتش سوزی حمل کنید یا بکشید.

 

تمام مواردی که لازم است دربارۀ رنگ های کپسول آتش نشانی بدانید

آتش ها به 6 دسته تقسیم می شوند که برای خاموش کردن انواع مختلف آنها به کپسول های آتش نشانی متفاوتی نیاز است. همچنین کپسول های آتش نشانی به 5 رنگ تقسیم می شوند و واجب است که با توجه به خطر موجود، از نوع صحیح کپسول آتش نشانی استفاده شود زیرا این کار نه تنها با ضوابط اصلاح مقررات (ایمنی در برابر آتش سوزی) 2005  مطابقت دارد، بلکه با انجام آن می توان جان خیلی ها را نجات داد.

همچنین برای اطلاعات بیشتر، راهنمای کپسول آتش نشانی رایگان ما را مطالعه فرمایید.

در مقالۀ ما باعنوان «برای ساختمان خود به چه نوع از کپسول آتش نشانی نیاز دارید»، نگاهی می اندازیم به انواع گوناگونی از آتش ها و جاهایی که امکان خطر آنها وجود دارد و همچنین کپسول های آتش نشانی ای که برای خاموش کردن آن آتش ها مناسب هستند. برای سهولت در شناسایی کپسول ها، هر یک از آنها به طور دقیق و بر اساس رنگ کدگذاری شده اند. همچنین ما قصد داریم در این راهنما به بررسی آنها بپردازیم. در ضمن نگاهی می اندازیم به انواع مختلفی از کپسول های آتش نشانی تا به شما کمک کنیم که این بخش از برنامه ریزی ایمنی در برابر آتش سوزی را بیشتر درک کنید.

 

5 نوع از کپسول های آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی به 5 نوع اصلی تقسیم می شوند:

  1. آب
  2. پودر خشک
  3. کف
  4. دی اکسید کربن
  5. مواد شیمیایی مرطوب

رنگ های کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی در 5 رنگ موجود است:

  1. قرمز‐آب (به صورت اسپری و غبار)
  2. آبی‐پودر خشک
  3. کرم‐کف
  4. سیاه‐دی اکسید کربن
  5. زرد‐مواد شیمیایی مرطوب

بدنۀ تمام کپسول های آتش نشانی به رنگ قرمز یا زرد فرنگی است. با توجه به کد رنگ موجود در نوار بالای کپسول های آتش نشانی می توان نوع کپسول را شناسایی کرد.

 

تفاوت بین اسپری آب و کپسول آتش نشانی غبار آب

کار کپسول آتش نشانی آب، خارج کردن منبع گرما از آتش است. آب با داشتن خاصیت خنک کنندگی، میزان سوختن را کاهش می دهد تا جایی که شعله های آتش کاملاً خاموش شوند. برای خاموش کردن آتش نوع آ که شامل احتراق مواد جامد آلی از قبیل کاغذ، چوب، پوشال، پلاستیک، زغال و اثاثیۀ نرم می شود معمولاً از این نوع کپسول استفاده می شود. ولی هرگز نباید خاموش کنندۀ اسپری آب را روی وسایل الکتریکی، آتش های آشپزخانه، مایع و گاز اشتعال پذیر اسپری کرد.

بر خلاف آن، برای خاموش کردن آتش های خیلی بزرگ و همچنین آتش های ایجاد شده از احتراق وسایل الکتریکی می-توان از کپسول های آتش نشانی غبار آب استفاده کرد. زیرا این نوع خاموش کننده ها آب را به صورت قطرات خیلی ریز اسپری می کنند به طوریکه این قطرات نمی توانند جریان برق را در سطوح عادی ولتاژ تجاری هدایت کنند. به علاوه، حفره هایی ایجاد نخواهد شد که بتواند به عنوان رسانای جریان برق عمل کند. معمولاً استفاده از کپسول های آتش نشانی غبار آب ارجعیت دارد زیرا برای خاموش کردن انواع زیادی از آتش ها کاربرد داشته و همچنین آشفتگی زیادی ایجاد نمی کند. هر دو کپسول های آتش نشانی غبار آب و اسپری آب در گروه کپسول های قرمز کدگذاری شده اند.

 

گسترۀ وسیعی از کپسول های آتش نشانی  که از نظر رنگ کدگذاری شده اند موجود هستند. این گستره شامل:

 

کپسول های آتش نشانی کوچک

این نوع از کپسول های آتش نشانی برای مکان هایی طراحی شده است که فضای محدودی برای نگه-داری آن دارند. همچنین این کپسول ها سبک تر هستند و کار کردن با آنها نیز راحتر است.

کپسول های آتش نشانی مینی شامل پودر خشک و یا کف هستند. کارکردن با آنها آسان است و همچنین جز آئروسل های دوستدار محیط زیست به شمار می آیند. معمولاً در اندازه های 600 تا 900 گرم پودر خشک و یا 600 میلی لیتر کف موجود هستند. مواردی از قبیل ضمانت نامۀ 5 سالۀ تولیدکننده و گواهی نامۀ BS 6165 یا گواهی نامۀ BS EN3 را بررسی کنید. نوع دیگر از کپسول آتش نشانی که در این گروه قرار می گیرد، از نظر اندازه کمی بزرگتر از کپسول مینی است و با فشردن منظم دسته کار می کند. همچنین این کپسول در اندازه های 1 یا 2 کیلوگرم پودر خشک و یا 1 یا 2 لیتر کف موجود است. برای استفاده از آن حتماً مواردی از قبیل گواهی نامۀ BS EN3، علامت CE و ضمانت-نامۀ 5 ساله را بررسی کنید.

همچنین کپسول های آتش نشانی آب به همراه افزودنی معمولاً سبک تر و کوچک تر هستند. برای مثال، کپسول آتش نشانی آب 6 لیتری به همراه افزودنی دارای میزان کارایی مشابه ای با کپسول آتش نشانی آب 9 لیتری است، در ضمن کارکردن با آن آسان تر نیز می باشد.

کپسول های آتش نشانی بازسازی شده

امکان خرید کپسول های آتش نشانی بازسازی شده وجود دارد، گرچه معمولاً به صورت کپسول های دی-اکسید کربن و گاهی اوقات پود خشک موجود هستند. حتماً بادقت استانداردهای کپسول بازسازی شده را بررسی کنید و حتی اگر فقط برای یک سال ضمانت نامه دارد حتماً آن را دریافت کنید. ممکن است با خرید کپسول بازسازی شده بتوانید به اندازۀ 50٪ از قیمت کپسول نو را صرفه جویی کنید ولی قبل از انجام آن حتماً امتیازها و معایب آن را بسنجید.

 

کپسول های آتش نشانی بدون نیاز به سرویس

کپسول های آتش نشانی P50 که به سرویس نیاز ندارند در اندازه ها و انواع مختلفی موجود هستند. این کپسول ها طوری طراحی شده اند که از خوردگی داخلی ناشی از تماس مواد شیمیایی خاموش کننده با ظرف کامپوزیت چند لایه ای جلوگیری می کند. این بدین معنی است که نیاز به سرویس منظم ندارند.

کپسول های آتش نشانی P50 بر اساس ویژگی های امنیتی زیادی ساخته شده اند تا از اندازه گیری دقیق فشار و وضعیت ایمن کپسول اطمینان حاصل شود. بازرسی چشمی ضروری است. شلنگ را باید بررسی کرد که گرفتگی نداشته باشد و هم چنین نشانگر فشار را باید به طور منظم قرائت کرد. اگر تمام موارد قابل قبول باشد، در دفتر گزارش ایمنی آتش سوزی ثبت می شود و در صورت بروز مشکلات، معمولاً تامین کننده کپسولی را که نهایت تا 10 سال عمر کرده است به طور رایگان تعویض می کند.

امتیاز دهید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *