مقالات

مدت ماندگاری کپسول های آتش نشانی چقدر است؟

مدت ماندگاری کپسول های آتش نشانی چقدر است؟

مدت ماندگاری کپسول های آتش نشانی چقدر است؟

کپسول های آتش نشانی به عنوان اولین سد دفاعی در برابر آتش سوزی در محیط تجاری شما هستند. بنابراین، شما می بایست مطمئن باشید مدت ماندگاری کپسول های آتش نشانی چقدر است؟ و این کپسول ها در زمان مورد نیاز به درستی عمل خواهند کرد. متاسفانه همه افراد آگاه نیستند که کپسول های آتش نشانی نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند و چنانچه برای مدت طولانی در انبار باقی بمانند دیگر با حداکثر پتانسیل خود عمل نخواهند کرد. این راهنما همه ی موارد لازم برای نگهداری کپسول های آتش نشانی، آموزش داده شده است؛ بنابراین، کپسول های آتش نشانی شما در صورت نیاز کاملا آماده هستند.

 

یک کپسول آتش نشانی برای چند سال مفید است؟

شاید تعجب کنید که کپسول های آتش نشانی برای همیشه دوام نخواهند آورد. هنگامی که مواد شیمیایی درون کپسول شارژ خود را از دست می دهند یا زمانی که فشار محتویات درون کپسول کاهش می یابد آن کپسول دیگر کارآمد نخواهد بود. ماندگاری دقیق هر کپسول آتش نشانی، همچنین قابل شارژ بودن و یکبار مصرف بودن آن نیز به شرکت سازنده بستگی دارد.

بر اساس استاندارد های انجمن ملی حفاظت آتش(NFPA)، شارژ کپسول آتش نشانی این گونه است که  می بایست هر ۶ سال یکبار شارژ شوند، در حالی که خاموش کننده های یکبار مصرف باید هر ۱۲ سال یک بار تعویض شوند. شما می توانید تفاوت این دو را از روی سری آن تشخیص دهید؛ خاموش کننده ی شارژی دارای سری فلزی و گیجی است که روی آن عبارت شارژ/ بازشارژ درج شده است ولی خاموش کننده ی یک بار مصرف دارای سر پلاستیکی با گیجی است که روی آن عبارت پر/ خالی نوشته شده است.

 

چگونه می شود تشخیص داد که کپسول آتش نشانی هنوز کارآمد است؟

چندین روش برای ارزیابی ماهانه ی کارایی کپسول آتش نشانی وجود دارد. اکثر کپسول های آتش نشانی دارای فشار سنج برای سنجش فشار محتویات داخلی وجود دارد. چنانچه سوزن گیج خیلی پایین قرار بگیرد (می توانید تشخیص دهید که خارج از منطقه سبز روی گیج است)، زمان تعویض خاموش کننده فرا رسیده است. همچنین، اکثر دستگاه ها دارای برچسب یا جدول بازرسی هستند، که تاریخچه نگهداری و سرویس کپسول خاموش کننده در آن لیست شده است. خاموش کننده ای که اخیراً سرویس نشده، باید بازرسی و احتمالاً تعویض شود. اگر خاموش کننده ی شما گیج فشار یا برچسب بازرسی یا برچسب نداشته  باشد، باید سرویس و/یا تعویض شود، زیرا تعیین کارآیی آن تقریباً غیرممکن است. در آخر، هر گونه نشانه ‎ای از آسیب یا لق شدن قطعات از نشانه های عدم کارایی  کپسول آتش نشانی شماست.

 

آیا تاریخ انقضا روی کپسول های آتش نشانی درج شده است؟

بسیاری از کپسول های آتش نشانی آستانه تاریخی خاصی ندارند که زمان انقضای دستگاه را نشان دهد. عمر کپسول آتش نشانی بسته به نگهداری و مراقبت اضافی از آن قابل تغییر است. با این حال، حتی کپسول هایی که به خوبی نگهداری شده اند نیز برای همیشه دوام نمی آورند. اطلاع از زمان ساخت و همچنین توصیه ی سازنده برای زمان جایگزینی کپسول اهمیت دارد.

 

چطور متوجه شوم کپسول آتش نشانی من منقضی شده است؟

به طور معمول، اگر یک کپسول آتش نشانی برای بیش از پانزده سال در یک خانه یا دفتر کار کرده باشد، احتمالا  دستگاه “منقضی” شده و نیاز به تعویض دارد. با این حال، ممکن است از قدمت دستگاه و زمان دریافت آن اطمینان نداشته باشید. یکی از قسمت هایی که برای تاریخ ساخت باید بررسی شود، برچسب یا قسمت تحتانی کپسول است. اگر کپسول خاموش کننده در پانزده سال گذشته تولید شده باشد، بهترین روش تشخیص کارایی آن بررسی وضعیت آخرین سرویس و میزان فرسودگی آن است.

 

آیا کپسول های آتش نشانی باید هر سال سرویس شوند؟

به طور خلاصه، بازرسی  های تعمیر و نگهداری به طور سالانه و توسط تکنسین ایمنی آتش نشانی آموزش دیده و مجهز انجام شود تا هر گونه ایراد کپسول های آتش نشانی را شناسایی کند. به علاوه، متخصصان ایمنی آتش نشانی قادر به تعمیر یا تعویض قطعات آسیب دیده هستند. علاوه بر بازرسی سالیانه، بهتر است باتوجه به نوع کپسول، تعمیر و نگهداری قسمت داخلی آن هر پنج یا شش سال یکبار انجام شود.

امتیاز دهید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *