مقالات

نحوه اطفا حریق حاصل از سوخت چربی

نحوه اطفا حریق حاصل از سوخت چربی

پخت و پز، سالانه بیش از 160،000 مورد آتش ‌سوزی در ساختار منازل را ایجاد می ‌کند و دلیل اصلی آتش‌ سوزی ‌ها و آسیب دیدگی ‌های خانگی به ‌حساب می ‌آید. از تعداد 160،000 مورد سالانۀ آتش‌ سوزی در هنگام پخت و پز، دو سوم آنها (66٪) با اشتعال مواد غذایی یا سایر مواد پخت و پز شروع شده اند. این آتش ‌ها، اغلب توسط مواد چرب به ‌وجود می ‌آیند.

اگر حریق ناشی از مواد چرب، اتفاق افتاد:

  1. شعله ‌های آتش را با درب فلزی و یا با سینی فر بپوشانید. درپوش را تا زمانی ‌که خنک شود در همان حالت رها کنید.
  2. منبع حرارت را خاموش کنید.
  3. اگر حریق کوچک و قابل کنترل است، روی آن جوش شیرین یا نمک بریزید تا آتش آن را خفه کند.
  4. به ‌عنوان آخرین چاره، آتش را با (کپسول ‌های) خاموش ‌کننده‌ مواد شیمیایی خشک کلاس B بپاشید.
  5. سعی نکنید آتش را با آب خاموش کنید.
  6. سعی نکنید قابلمه یا ماهی تابه را به ‌بیرون منتقل کنید.

از آرد، بیکینگ پودر یا سایر پودر های پخت و پز که شبیه جوش شیرین یا نمک هستند استفاده نکنید – این مواد ترکیب شیمیایی متفاوتی دارند و واکنش مشابه ی نخواهند داشت. این مواد آتش را بدتر می ‌کنند. به ‌علاوه اینکه باید به ‌یاد داشته باشید که سه مورد از هر پنج مورد آسیب آتش ‌سوزی خانگی غیر کشنده، هنگامی رخ داده ‌اند که قربانی تلاش نموده است خودش شخصا با آتش مقابله کند. بیشترین آسیب دیدگی ناشی از آن، سوختگی در ناحیه دست و پایین بازو ها بوده است.

اگر قادر به ‌خاموش کردن حریق ناشی از چربی ‌ها نیستید:

  1. محیط را ترک کنید! خود و اعضای خانواده ‌تان باید هرچه زود تر محل را ترک کنید تا از آسیب دیدگی یا از مرگ جلوگیری کنید. سعی نکنید قهرمانِ داستان شوید.
  2. در هنگام خروج در را ببندید تا آتش مهار و گرفتار شود.
  3. به ‌محض اینکه در فاصلۀ امنی از حریق قرار گرفتید، با 125 تماس بگیرید.
  4. تا زمان مهار آتش توسط آتش ‌نشانان، مجدد وارد خانۀ خود نشوید.

اگر چه به‌ یاد داشتن این مراحل برای انجام اقدامات مناسب در هنگام حریق ناشی از چربی ‌ها امری مهم و ضروری است، اما در مرحلۀ نخست، اقدامات مربوط به‌ جلوگیری از وقوع این نوع آتش‌ ها نیز به ‌همان اندازه اهمیت دارد. داشتن کپسول آتش نشانی در هر خانه ای ضروری است.

نکاتی برای جلوگیری از وقوع حریق ناشی از چربی ‌ها:

  • هنگامی ‌که مشغول سرخ ‌کردن، کباب‌ کردن، جوشاندن یا بریان ‌کردن غذا هستید، در آشپزخانه بمانید. علت اصلی آتش ‌سوزی در آشپزخانه، آشپزی بدون مراقبت است.
  • هوشیار باشید و در صورت خواب ‌آلوده بودن یا مصرف الکل، از فر یا اجاق گاز استفاده نکنید.
  • هر چیزی‌ که می ‌تواند آتش بگیرد را از اجاق گاز خود دور کنید.
  • قبل از گذاشتن مواد غذایی درون روغن داغ، تا حد ممکن رطوبت را از آنها پاک کنید. غذا های منجمد را داخل روغن ‌های داغ قرار ندهید.
  • روغن را در دمای توصیه شده نگه دارید. اگر دودی را مشاهده کردید یا اگر روغن شروع به ‌بو دادن کرد، این ها نشانۀ گرمای زیاد آن هستند. بلافاصله مشعل را خاموش کنید تا خنک شود.
  • روغن را به ‌آرامی گرم کنید.
  • جهت جلوگیری از پاشیدن، مواد غذایی را به‌آرامی داخل ظرف قرار دهید.
  • یک درب (قابلمه یا ماهی تابه) را نزدیک ظرفی ‌که با آن پخت‌ و پز می ‌کنید نگه دارید تا در صورت شروع حریق، در دسترس باشد.
  • همیشه هنگام پخت ‌و پز، کودکان را از اجاق گاز دور نگه دارید.

همیشه برای خریدکپسول آتش نشانی و متعلقات آن از سایت های معتبر فروش لوازم آتش نشانی استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید. برای پیشگیری از آتش سوزی می توانید از انواع سیستم اعلان حریق استفاده کنید و یا این که با نصب سیستم اطفاء حریق مانند اسپرینکلر ها به محض آتش سوزی از شدت گرفتن آتش جلوگیری کنید.

امتیاز دهید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *