مقالات

زمان شارژ کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی شما چند سال دارد؟

کپسول آتش نشانی شما وفادارانه در کنجی نشسته است تا اگر زمانی نیاز داشتید از آن استفاده کنید وارد عمل شود. اما می‌دانید او چند سال دارد؟

دانستن آن مهم است. نه برای اینکه بتوانید تولد آنرا با جشن و بادکنک جشن بگیرید، بلکه برای اینکه اگر زمانی به آن نیاز داشتید کمک کند تا مطمئن شوید آماده است.

کپسول‌های آتش نشانی به بررسی سالانه نیاز دارند و بیشتر آنها هر پنج سال یکبار به بررسی گسترده و مفصل احتیاج دارند. این کار تضمین می‌کند که دستگاه هنوز در شرایط خوبی است و محتویات آن تازه هستند.

این کار هیچ فرقی با انجام معاینه فنی سالانه برای خودرویتان ندارد.

در نتیجه با دانستن اینکه چند سال دارد می‌توانید به آن رسیدگی لازم را انجام دهید.

چطور می‌توان سن کپسول آتش نشانی را پیدا کرد؟

از آنجایی که دانستن آن لازم است، همه کپسول‌های آتش نشانی یک تاریخ یا سال تولید روی خود دارند.

آنها را می‌توان روی بدنه کپسول به صورت چاپ یا حک شده و یا حک شده روی خود برچسب کپسول آتش نشانی پیدا کرد.

حتی اگر مشهود نباشد، در آنجا وجود دارد. مثلا ممکن است آنرا به شکل مخفی روی گردنه کپسول پیدا کنید.

همچنین لازم است بدانید راه اندازی کپسول چه زمانی انجام شده است. برای دانستن آن فقط باید برچسب تعمیر و نگهداری روی کپسول را بررسی کنید. همچنین تاریخ آخرین باری که بررسی و چک شده است را در آنجا پیدا می‌کنید.

بررسی سالانه کپسول های آتش نشانی

تاریخ انقضا و عمر کپسول آتش نشانی

زمان شارژ کپسول آتش نشانی و تاریخ انقضای آن با توجه به انواع کپسول آتش نشانی متفاوت می باشد. بر روی کپسول ها کارتی نیز قرار دارد که بر روی آن تاریخ آخرین باری که شارژ شده نوشته شده و در صورت انقضای آن تاریخ، کپسول دیگر عملکرد مفید قبل را نخواهد داشت.

عمر انواع کپسول های آتش نشانی به نوع کپسول، شرکت تولید کننده، قابلیت شارژ، تاریخ ساخت و  میزان نگهداری در طول زمان بستگی دارد. در صورتی که شارژ کپسول های اطفا حریق تمام گردد یا فشار مواد داخل آن کاهش یابد، زمان تعویض کپسول است.

دانستن این تاریخ‌ها چه لزومی دارد؟

اگر به آنها توجه نکرده باشید ممکن است کپسول آتش نشانی پودری، کفی یا آبی شما به بررسی گسترده نیاز داشته باشد. این کار باید پنج سال بعد از راه اندازی اولیه و یا شش سال بعد از تولید انجام شود. این امر بستگی دارد به اینکه کدام تاریخ در اولویت است.

در یک بررسی مفصل کپسول تخلیه شده و مجدد پر می‌شود(شارژ کپسول آتش نشانی). این کار برای اطمینان حاصل کردن از این است که کپسول در حالت کار اولیه خود قرار دارد و محتویاتی دارد که می‌توانید روی کار کردن آنها حساب کنید.

کپسول اطفاء حریق دی اکسید کربن، ده سال بعد از تولید سیلندر (کپسول) به نوسازی احتیاج دارد. این کار برای اطمینان حاصل کردن از این است که کپسول همچنان بطور ایمن قادر به نگهداری گاز فشار قوی است.

اما برای اینکه کپسول اطفا حریق خود را به این معیارها برسانید باید در این بین مراقب آنها باشید.

چگونه می‌توان به کپسول‌های اطفا حریق خود عمر طولانی و سالمی داد؟

هر هفته فردی باید وضعیت هر کپسول را به صورت ظاهری ارزیابی کند. این کار فقط برای چک کردن هر نوع اثری از خرابی، خوردگی و دستکاری است و اینکه فشار سنج سبز باشد. همچنین اطمینان می‌دهد که در مکان صحیح باقی می‌ماند.

همچنین هر سال باید آنرا برای بررسی به یک مهندس متخصص بدهید. آنها وضعیت کپسول را چک می‌کنند و هر بخشی که احتیاج به تعویض داشته باشد تعویض می‌کنند. این بهترین راه برای اطمینان از وضعیت آنها بوده و تضمین می‌کند تا وقتی که ممکن است دوام بیاورند.

با این حال در خصوص بررسی گسترده، ممکن است متوجه شوید تعویض کپسول مقرون به صرفه‌تر است. در صورت انجام این کار فراموش نکنید که به تاریخ تولید و راه اندازی آن دقت کنید.

به این ترتیب می‌توانید از وضعیت آن را مطلع باشید و شاید حتی تولدش را جشن بگیرید.

زمان مناسب شارژ کپسول آتش نشانی

زمان تعویض کپسول آتش نشانی

زمان تعویض کپسول آتش نشانی یکبار مصرف هر 12 سال یکبار است. اگر زمان خرید کپسول آتشنشانی را فراموش کردید، ضرورت دارد هر ماه گیج فشار را بررسی کرده و از عملکرد صحیح کپسول آتش نشانی مطمئن شوید.

زمان تعویض کپسول آتش نشانی قابل حمل معمولاً 10 الی 12 سال بوده و باید در این مدت آزمایش هیدرواستاتیک برای اطمینان از شکل مناسب پوسته بیرونی انجام شود. این آزمایش فشار کپسول ها را از طریق آب و سایر مایعات غیر فشرده، توسط یک شرکت معتبر، بررسی می کند. اگر طی این آزمایش ها مشخص شد که کپسول سالم است، می توان آن را شارژ کرده و برای چند سال دیگر استفاده نمود.

تعویض کپسول آتش نشانی قابل شارژ، در موارد زیر باید انجام شود:

  • آسیب دیدن پوسته بیرونی کپسول
  • شکستن یا لق شدن دسته کپسول
  • عدم موفقیت در آزمایش هیدرواستاتیک
  • عملکرد ناقص نازل به علت زنگ زدگی ناشی از رطوبت
  • نقص عملکرد کپسول به علت خرد شدن، ترک و گرفتگی نازل و شلنگ
  • مشاهده خوردگی یا زنگ زدگی کپسول
  • آرام و آهسته شدن فشار دستگاه
  • پیوست نشدن برچسب بازرسی کپسول

زمان شارژ کپسول آتش نشانی

زمان مناسب شارژ کپسول آتش نشانی سالی یک بار می باشد. به عبارت دیگر باید هر سال کپسول های آتش نشانی را به شرکت معتبر برده و در صورت نیاز شارژ کنیم. زمان شارژ به نوع کپسول و شرایط محیطی آن بستگی دارد.  کپسول های co2 بهتر است هر 6 ماه یکبار بازرسی شده و هر 2 سال یکبار شارژ گردند. چطور متوجه شویم کپسول به شارژ نیاز دارد؟

اگر در کپسول های دارای مانومتر عقربه آن ها در محدوده تعیین شده قرار نداشته یا اجزاء کپسول مانند اهرم، پلمب، شلنگ و بدنه از نظر ظاهری  ایراد داشته باشند،  باید به مراکز شارژ کپسول آتش نشانی مراجعه کرده و اقدام به شارژ آن ها نماییم.

اگر از زمان نگهداری کپسول یا مدت تعیین شده بر روی آن، زمان زیادی گذشته و در این مدت از کپسول هم استفاده ای نشده باشد، توصیه می شود شارژ کپسول آتشنشانی انجام گردد.

توجه داشته باشید که اگر محل نگهداری کپسول خیلی گرم یا سرد و مرطوب باشد، بر روی عملکرد کپسول تأثیر می گذارد؛ بنابراین توصیه می شود در فواصل زمانی کوتاه تری آن را شارژ نماییم.

امتیاز دهید...

One thought on “زمان شارژ کپسول آتش نشانی

  1. بازتاب: شهریار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *