مقالات

تجهیزات اطفا حریق عمومی – قسمت دوم

تجهیزات اطفا حریق عمومی - قسمت دوم

سیستم ­های شیر آتش ­نشانی

سیستم ‌های شیر آتش ‌نشانی در ساختمان ‌ها نصب شده ‌اند تا به آتش ‌نشان ‌ها کمک کنند که به سرعت به آتش حمله کنند. اساساً، سیستم شیر آتش­ نشانی یک سیستم شبکه­ سازی آب است که برای انتقال آب به منظور محدود کردن میزان شلنگی که آتش­ نشانان باید بگذارند، استفاده می­ شود و در نتیجه روند اطفا حریق را تسریع می­ کند.

شیرهای آتش‌ نشانی تنها برای استفاده از آتش­ نشانان آموزش ‌دیده (که شامل تیم ‌های مبارزه با حریق کارخانه) است. در صورت فشار زیاد موجود، در صورت تلاش افراد آموزش ­ندیده برای استفاده از تجهیزات متصل به این تأسیسات، آسیب جدی می­ تواند رخ دهد. سیستم‌ های شیر آتش­ نشانی گاهی اوقات شامل بخش ‌های فرعی ضروری برای عملکرد موثر آن‌ ها مانند پمپ ‌ها، تانک و اتصالات تقویت خدمات آتش ‌نشانی هستند. این سیستم ‌ها باید نگهداری شوند و به طور منظم در صورتی که نیاز باشد موثر باشند.

قرارگیری چنین تجهیزاتی باید ارتباط نزدیکی با رویه عملیاتی سرویس آتش ‌نشانی داشته باشد؛ تنها انطباق با مفاد قانون، دستور العمل احتمالی برای بلایای طبیعی است.

سیستم ­های آب ­پاش خودکار

زمان، در کنترل آتش ضروری است. سیستم‌ های آب­ پاش خودکار یکی از روش‌ های بسیار مطمئنی است که برای کنترل آتش ‌سوزی در دسترس است. سیستم ‌های آتش ‌نشانی خودکار امروز، پیشرفته ­ترین وضعیت حفاظت از زندگی و اموال از اثرات آتش‌ سوزی را ارایه می ‌دهند. سرهای آب­ پاش اکنون در دسترس هستند که نسبت به ده سال قبل نسبت به آتش حساسیت بیست برابر دارند.

یک سر آب ‌پاش واقعاً یک شیر آب خودکار (فقط یک ‌بار باز) است. سر آب ‌پاش به سیستم آبی فشرده متصل شده ‌است. هنگامی که آتش سر آب ‌پاش را داغ می­ کند، سر آب­ پاش در یک دمای از پیش ­تعیین شده باز می ­شود و در نتیجه اجازه می ­دهد تا آب فشرده به روی آتش پاشیده شود و همچنین باعث خنک شدن لایه داغ دود و ساختار ساختمان بالای آتش می­ شود. این اسپری هم چنین مواد قابل ‌اشتعال در مجاورت آتش را خیس می ‌کند و دوباره آتش گرفتن را دشوار می‌ سازد و در نتیجه از سرعت پخش آتش جلوگیری می ­کند. هنگامی که یک سر آب ‌پاش کار می ‌کند، فشار آب در سیستم افت می ‌کند و زنگ خطر را فعال می ‌کند که اغلب به طور خودکار سرویس آتش‌ نشانی را از طریق ارتباط تلفنی فرا می­ خواند.

بعضی از مردم می ‌گویند که سیستم آب­ پاش می ‌تواند خسارات زیادی ناشی از آب وارد کند. همانطور که توضیح داده شد، فقط آن سر آب­ پاش که توسط آتش داغ می ‌شود، عمل می­ کند، نه تمام سیستم ‌های آب ­پاش در یک ساختمان. معمولا خسارات ناشی از آب تنها در صورتی رخ می ‌دهد که ساکنین با بی‌ دقتی سیستم را خراب کنند. آتش ­نشانان از آب بیشتری نسبت به سیستم آب ‌پاش استفاده می ‌کنند. آسیب ترکیب ‌شده از آتش و آب استفاده‌ شده توسط آتش ‌نشان ‌ها بسیار بیشتر از آن است که به احتمال زیاد از یک سیستم آب ‌پاش به درستی نصب شده‌ باشد. از آنجا که، از نظر تاریخی، خاموش­کننده کامل آتش به دست نیامده است، معمولاً سیستم‌ های آب ­پاش تنها رشد آتش را کنترل می ‌کنند تا زمانی که مداخله توسط آتش ­نشانی رخ دهد. امروزه برخی از سیستم ­های آب­ پاش برای سرکوب زود هنگام طراحی شده ­اند و اگر آتش را خاموش نکنند یعنی از کار افتاده ­اند. سیستم ‌های آب­ پاش معمولا در ساختمان ‌های بلند یا بزرگ و محل سکونت­ های با خطر آتش ‌سوزی بالا نصب می ‌شوند. آمار نشان می‌ دهد که در اکثر موارد که سیستم‌ های آب­ پاش در آن نصب می ‌شود، آتش توسط یک آب ‌پاش کنترل می ‌شود.

همیشه برای خرید لوازم آتش نشانی و متعلقات آن از سایت های معتبر فروش لوازم آتش نشانی استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید. برای پیشگیری از آتش سوزی می توانید از انواع سیستم اعلان حریق استفاده کنید و یا این که با نصب سیستم اطفاء حریق مانند اسپرینکلر ها به محض آتش سوزی از شدت گرفتن آتش جلوگیری کنید.

 

امتیاز دهید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *