مقالات

چه گازی در کپسول آتش نشانی استفاده می شود؟

چه گازی در کپسول آتش نشانی استفاده میشود؟

آتش به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین کشفیات انسان در طول تاریخ به شمار میرود. انسان در طول دوران مختلف استفاده های زیادی از آتش کرده و حتی در برخی مواقع توانسته است تا جان انسان را نجات دهد. اما آتش همیشه هم این اندازه مفید نیست و در صورت بی احتیاطی میتواند جان و مال انسان را تهدید کند. راه و روش های مختلفی در چنین شرایطی پیشنهاد میشود که یکی از آنها استفاده از کپسول های آتش نشانی است.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا به پرسش چه گازی در کپسول آتش نشانی استفاده میشود؟ و انواع کپسول آتش نشانی بپردازیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

چه گازی در کپسول آتش نشانی استفاده میشود؟

چه گازی در کپسول آتش نشانی استفاده میشود؟

 

با کپسول آتش نشانی و انواع آن آشنا شوید!

قبل از پاسخ به سوال گاز مورد استفاده در کپسول آتش نشانی چیست؟ بهتر است تا با این وسیله بیشتر آشنا شویم. کپسول آتش نشانی دستگاهی قابل حمل است که حاوی موادی میباشد که میتواند بسته به نوع آتش و ماده ای که آتش گرفته است، آتش را خاموش کند.

کپسول های آتش نشانی دارای انواع مختلفی هستند که هر یک از آنها مناسب برای نوع خاصی از آتش میباشد. از انواع کپسول های آتش نشانی میتوانیم به کپسول های محتوی آب، پودر، گاز، کف، مواد هالوژنه، کربن دی اکسید و... اشاره کنیم. در صورتی که به تفاوت کپسول آتش نشانی پودری و co2 و دیگر انواع کپسول آتش نشانی دقت کنید، متوجه خواهید شد که علاوه بر موادی که درون این کپسول ها قرار دارد، رنگ آنها نیز متفاوت میباشد.

 

گاز مورد استفاده در کپسول های آتش نشانی چیست؟

اکنون که با انواع کپسول های آتش نشانی آشنا شدید، متوجه شده اید که در میان مواد ذکر شده در قسمت بالا که حین شارژ کپسول آتش نشانی از آنها استفاده میشود، تنها دو نوع گاز وجود دارد. به طور کلی در کپسول های آتش نشانی از گاز دی اکسید کربن و یا هوای خشک استفاده میشود.

بر اساس مقاله های در کپسول آتش نشانی از چه گازی استفاده میشود؟ گاز کربن دی اکسید از زمان های قدیم به عنوان یک گاز ضد آتش که مقاومت بالایی در مقابل حرارت دارد، شناخته میشده است. ویژگی های شیمایی که این گاز دارد سبب شده تا در بسیاری از صنایع و اماکن که احتمال وقوع آتش سوزی در آنها زیاد است، از این گاز استفاده نمایند.

یکی از ویژگی های جالب این گاز، وزن کمتر آن در مقایسه با هوا است. همانطور که میدانید در کپسول آتش نشانی هم هوای خشک قرار میگیرد و هم دی اکسید کربن. طبق آزمایش های انجام شده، وزن گاز کربن دی اکسید یک و نیم برابر کمتر از هوا بوده و همین عامل نیز سبب میشود تا وزن کپسول کاهش پیدا کند. بدیهی است که هر چه وزن کپسول نیز کمتر باشد، حین وقوع آتش سوزی حمل و نقل آن راحت تر خواهد بود.

از دیگر ویژگی های گاز co2 میتوانیم به پایدار بودن آن در شرایط محیطی مختلف و همچنین عدم آسیب رساندن به محیط اطراف اشاره کنیم. این گاز غیر سمی بوده و هیچ گونه خاصیت خورندگی ندارد. همچنین در صورت استفاده از کربن دی اکسید رسوب حاصل از واکنش های شیمیایی نیز به جا نخواهد ماند.

 

نکات مهم حین استفاده از کپسول آتش نشانی کربن دی اکسید

تا اینجای مقاله سعی کردیم تا به پرسش از کدام گاز در کپسول آتش نشانی استفاده میشود؟ پاسخی کامل و جامع دهیم. اما پس از استفاده از کپسول های آتش نشانی دی اکسید کربن باید مواردی را مورد توجه قرار دهید.

طبق نظر کارشناسان سایت ما در پاسخ به پرسش چه گازی در کپسول آتش نشانی استفاده میشود؟، گاز کربن دی اکسید باعث از بین رفتن اکسیژن موجود در هوا میشود. به همین دلیل نیز افراد پس از خاموش کردن آتش با این کپسول ها ممکن است دچار خفگی شوند.

در صورتی که به مصاحبه های آتش نشانان در مورد گازی که در کپسول آتش نشانی وجود دارد چه گازی است؟ دقت کنید، متوجه خواهید شد که این افراد پیشنهاد میکنند تا پس از استفاده از کپسول های کربن دی اکسید محل را به سرعت ترک نمایید. همچنین میتوانید درب و پنجره را باز بگذارید تا جریان هوا در اتاق برقرار شود.

 

روند استفاده از کپسول های آتش نشانی

 در صورتی که تا اینجای مقاله همراه ما بوده باشید، میدانید که کپسول اتش نشانی از چه گازی پر شده؟ اما پس از خرید کپسول آتش نشانی co2، روند استفاده از آن نیز حائز اهمیت است. چرا که اگر ماده ای که درون کپسول قرار دارد، بر پایه آب باشد شما قادر به استفاده از کربن دی اکسید در کپسول نخواهید بود. چرا که در صورت ترکیب دی اکسید کربن با آب حین آتش سوزی، co2 باعث یخ زدگی آب شده و کپسول شما عملا کارایی نخواهد داشت.

پیشنهاد ما به شما دوستان این است که حتما در خصوص چه گازی در کپسول آتش نشانی استفاده میشود؟ با افراد متخصص مشورت نمایید. در این صورت شما قادر خواهید بود تا تصمیم درستی اتخاذ کنید. به طور معمول در صورتی که ماده درون کپسول شما بر پایه آب باشد، بهتر است تا از هوای فشرده درون کپسول آتش نشانی استفاده شود. در این صورت حین بروز آتش سوزی کپسول شما منجمد نخواهد شد.

چه گازی در کپسول آتش نشانی استفاده میشود؟

چه گازی در کپسول آتش نشانی استفاده میشود؟

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تا به پاسخ پرسش چه گازی در کپسول آتش نشانی استفاده میشود؟ بپردازیم. امیدواریم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

امتیاز دهید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *