مقالات

چگونگی خاموش کردن آتش

چگونگی خاموش کردن آتش

چگونگی خاموش کردن آتش یکی از مهم ترین مواردی است که همگان باید آموزش کافی در مورد آن دیده باشند.

 

چگونگی خاموش کردن آتش ناشی از سوختن روغن

آشپزی کردن سالانه منجر به 160000 آتش سوزی در خانه ها می‌شود و این آشپزی علت اصلی آتش سوزی‌ها و آسیب‌های رخ‌داده در خانه‌ها است. از 160000 آتش‌سوزی که هرسال رخ می‌دهد، دوسوم آن (66%) با اشتعال غذا یا دیگر مواد آشپزی شروع شده‌است. اغلب این آتش سوزی‌ها توسط سوختن روغن شروع می شوند.
جهت حفظ ایمنی خانه و جامعه خود، لطفا این نکات را با دوستان و خانواده به اشتراک بگذارید. دانستن چگونگی واکنش سریع به این مساله می‌تواند اختلاف زیادی بین یک آتش سوزی جزیی در آَشپزخانه و یک فاجعه ویرانگر ایجاد کند.

 

اگر آتش سوزی ناشی از سوختن روغن آغاز شد:

1. شعله‌های آتش را با یک سرپوش فلزی یا سینی مخصوص پخت شیرینی (کوکی) بپوشانید. اجازه دهید این سرپوش تا زمانی که سرد شود همانجا بماند.
2. منبع حرارت را خاموش کنید.
3. اگر آتش کم و قابل کنترل است، جوش شیرین یا نمک بر روی آن بریزید تا آتش را خفه کند.
4. به عنوان آخرین گزینه، کپسول آتش نشانی دارای مواد شیمیایی خشک رده B را بر روی آتش اسپری کنید.
5. آتش را با آب خاموش نکنید.
6. قابلمه یا ماهیتابه را به بیرون منتقل نکنید.

از آرد، بیکینگ پودر، یا دیگر پودرهای آشپزی که شبیه جوش شیرین یا نمک هستند، استفاده نکنید – آنها ترکیب شیمیایی متفاوتی داشته و واکنش آنها با واکنش جوش شیرین یا نمک متفاوت است. این مواد باعث بدتر شدن آتش سوزی می‌شوند.
همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید که از هر 5 آسیب ناشی از آتش سوزی خانگی در اثر سوختن غذا، 3 تا از آنها زمانی رخ داده‌است که مصدوم سعی داشته خود آتش سوزی را مهار کند. متداول‌ترین آسیب‌های واردشده، سوختگی در دست‌ها و ساعدها است.

 

اگر قادر به خاموش کردن آتش سوزی ناشی از سوختن روغن نبودید:

1. از محل خارج شوید. برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی یا تلفات جانی، شما و خانوادتان باید هرچه زودتر محل را ترک کنید. سعی نکنید قهرمان باشید.
2. جهت مهار آتش، هنگام ترک محل درب را ببندید.
3. بلافاصله بعد از اینکه در فاصله امنی از مکان آتش سوزی قرار گرفتید، با 125 تماس بگیرید.
4. تا زمانی که آتش توسط آتش‌نشانی مهار نشده‌است، به خانه خود بازنگردید.

 

چگونگی انتخاب یک کپسول آتش نشانی

فراگیری چگونگی خاموش کردن آتش به وسیله کپسول آتش نشانی در ساختمان یک شرکت ضروری است. و چرا ما یکی از آنها را در خانه نداشته باشیم؟ خطر آتش‌سوزی در خانه به همان اندازه زیاد است. به علاوه، داشتن کپسول آتش نشانی در خودرو، کاروان، و قایق نیز ایده خوبی است. در این قسمت به توضیح این مساله می‌پردازیم که هنگام خرید کپسول آتش نشانی باید به دنبال چه چیزی باشید و تفاوت دقیق بین انواع مختلف آن چیست.

 

انتخاب یک کپسول آتش نشانی

قبل از انتخاب یک کپسول آتش نشانی باید از خود بپرسید که این کپسول را برای چه کاربردی می‌خواهید. اهداف مختلفی برای استفاده از یک کپسول آتش نشانی وجود دارد:

• آیا می‌خواهید آتش‌های کوچک خانه را خاموش کنید؟
• آیا می‌خواهید افرادی که دچار آتش‌سوزی شده‌اند را نجات دهید و آسیب را محدود کنید؟
• آیا می‌خواهید آتش‌های ناشی از گاز را خاموش کنید؟

 

 

چگونگی خاموش کردن آتش

 

 

آیا می‌خواهید آتش‌های کوچک خانه را خاموش کنید؟

جهت خاموش کردن آتش های کوچکی که در خانه رخ داده‌است، استفاده از یک پتوی نسوز بسیار مناسب است. با استفاده از یک پتوی نسوز می‌توانید به سرعت نسبت به آتش گرفتن ماهیتابه، تکه‌ای لباس، یا سطل زباله واکنش نشان دهید. به خاطر داشته باشید که پتوی نسوز برای آتش‌های ناشی از روغن یا چربی، مانند آتش گرفتن تابه مناسب نیست. پتوی نسوز را در مکانی آویزان کنید که دسترسی به آن راحت باشد، مثلا در آشپزخانه. در این صورت، در صورت بروز حادثه می‌توانید به سرعت آن را بردارید.

 

 

 

آیا می خواهید افرادی که دچار آتش سوزی شده‌اند را نجات دهید و آسیب را محدود کنید؟

خاموش‌کننده (اسپری) دارای کف، با آب و نوعی کف پر شده‌است. این نوع خاموش‌کننده آتش را پوشش می‌دهد و آن را سرد می‌کند. از این کپسول می‌توان برای خاموش کردن مواد جامد، مایع، و در برخی موارد روغن و چربی استفاده کرد. بنابراین این کپسول جهت کاربرد در آشپزخانه یا خودرو مناسب است. کف، اثر زیست محیطی کمی دارد. کپسول آتش نشانی دارای پودر، آسیب شیمیایی وارد می‌کند در حالی که کپسول دارای کف خسارت را محدود می‌کند. درنتیجه می‌توان از کپسول دارای کف بر روی فردی که لباسش آتش گرفته نیز استفاده کرد.

 

آیا می‌خواهید آتش های ناشی از گاز را خاموش کنید؟

کپسول های آتش نشانی دارای پودر نسبتا ارزان هستند، زیرا با مواد شیمیایی مختلفی پر شده‌اند. این باعث می‌شود که برای خاموش کردن مواد جامد، مایع، و گازی مناسب باشند. پودر زیست سازگاری کمی دارد و به دلیل ترکیب شیمیایی که دارد آسیب‌های بسیاری به جا می‌گذارد. درنتیجه، همواره نیاز به تعویض شی آتش گرفته پس از خاموش کردن آن وجود دارد. به یاد داشته باشید که هنگام خاموش کردن آتش ابر بزرگی از غبار ایجاد می‌شود که منجر به کاهش دید در فضای اطراف می‌گردد و درنتیجه نمی‌توان به راحتی به خروجی رسید.

 

چگونگی استفاده از یک کپسول آتش نشانی

دانستن انواع و مکان قرارگرفتن کپسول‌های موجود در محل کار قبل از استفاده از آنها مهم است.
کپسول های آتش نشانی معمولا سنگین هستند، بنابراین بهتر است جهت دانستن وزن و چگونگی آن، برداشتن و نگه داشتن آنها را تمرین کنید.

برای خواندن دستورکار و هشدارهای موجود بر روی برچسب کپسول زمان بگذارید. همه کپسول های آتش نشانی شبیه به هم نیستند.نحوه آزادکردن شلنگ تخلیه را تمرین کنید و آن را بر روی ریشه یک آتش‌گرفتگی خیالی نشانه بگیرید. ضامن را نکشید و اهرم فشار را فشار ندهید. این کار باعث شکسته شدن درزبندی کپسول و از بین رفتن فشار آن می‌شود.

هنگام استفاده از کپسول آتش نشانی، کلمه مخفف PASS را به یاد داشته باشید:
• ضامن را بکشید.
• از فاصله امن توصیه‌شده، شلنگ تخلیه را به سمت ریشه آتش نشانه بگیرید.
• اهرم فشار را جهت تخلیه عامل خاموش‌کننده فشار دهید.
• از فاصله توصیه‌شده شلنگ را از یک سو به سوی دیگر حرکت دهید تا زمانی که آتش خاموش شود.

امتیاز دهید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *