مقالات

چگونه اندازۀ کپسول آتش‌ نشانی را انتخاب‌ کنیم؟

چگونه اندازۀ کپسول آتش ‌نشانی را انتخاب‌ کنیم؟

اندازۀ کپسول آتش ‌نشانی تنها یکی از چندین عاملی است که تأثیر‌ گذاری آن را تعیین ‌می‌ کند. به ‌منظور حفاظت از خود و خانۀ خود در شرایط اضطراری، نیاز به کپسول‌ هایی دارید که نه‌ تنها اندازۀ مناسب بلکه نوع و گنجایش مناسبی دارند. نوع محصول مشخص ‌می‌کند که چه نوع آتش‌ سوزی را می ‌تواند خاموش ‌کند: احتراق‌‌ معمولی، احتراق نفت و گاز، احتراق الکتریسیته.

داشتن لوازم آتش نشانی مانند کپسول آتش نشانی در منزل یا ساختمان الزامی است.

1- منطقه ‌ای که قصد دارید کپسول را آنجا نگه‌ داری‌ کنید، بررسی ‌کنید. مشخص‌ کنید چه نوع آتش ‌سوزی ممکن است از آنجا شروع‌ شود. برای آتش‌ سوزی ‌‌های خانگی، کپسول درجه الف (class A) لازم دارید که می‌ تواند سوختن چوب، پارچه، کاغذ و سایر وسایل خانگی استاندارد را کنترل ‌کند. اگر منطقه حاوی نفت، بنزین، تینر یا روغن باشد، به کپسولی نیاز دارید که آتش‌ های درجه ب (class B) را مهار می‌کند. اگر منطقه سیم‌ کشی‌  هایی با جریان برق دارد، به کپسول ‌های درجه ث (class C) نیاز خواهید داشت. به ‌طور کلی، کپسول‌ های درجه الف، ب، ث که هر سه نوع آتش ‌سوزی را کنترل ‌می‌کنند، احتمالا بهترین گزینه برای خانۀ شما هستند.

2- در نظر بگیرید که آتش ‌سوزی با چه سرعتی در منطقه گسترش ‌می ‌یابد و چقدر طول‌ می‌ کشد تا شما از وضعیت فوق‌ العاده آگاه ‌شوید. گنجایش بیشتر یا کمتر کپسول را براساس این عوامل انتخاب ‌کنید. برای مثال، آتش‌سوزی در گاراژ ممکن است قبل از آگاهی شما از چنین اتفاقی گسترش ‌پیدا کند؛ بنابراین بهتر است از کپسولی با گنجایش بیشتر در چنین مواردی استفاده ‌کرد. دفتر مرکزی کوچکی که مجهز به زنگ خطر آتش‌ سوزی باشد احتمالا آهسته ‌تر می‌سوزد؛ بنابراین، کپسول‌ هایی با گنجایش کمتر در چنین مواردی مناسب‌تر هستند. براساس انجمن پیشگیری از حوادث صنعتی، گنجایش 2A:10B:C برای کپسول ‌های خانگی مناسب است.

3- اندازۀ منطقه و مکانی که به‌احتمال ‌زیاد ممکن است آتش از آنجا شروع‌ شود را بررسی‌ کنید. برای اتاق‌ های بزرگ کپسولی بزرگ، مثلا به وزن 10 پوند ( هر پوند= 454/0 کیلوگرم)، در نظر بگیرید. برای اتاق‌ های کوچک، کپسول به وزن 5 پوند مناسب است.

4- به فروشگاه ابزار آلات و یراق یا فروشگاه لوازم خانگی بروید و کپسول‌ هایی را بردارید که به ‌لحاظ نوع، اندازه و گنجایش متناسب نیاز های شما هستند. اطمینان ‌حاصل ‌کنید که به ‌راحتی می ‌توانید آن محصول را بلند کنید و ماهرانه حرکت‌دهید. در غیر این‌ صورت، بهتر است به ‌جای یک کپسول بزرگ دو کپسول کوچک را انتخاب ‌کنید و در نظر داشته‌ باشید که اگر کپسول‌ های کوچک به‌ اندازۀ ‌کافی بزرگ نیستند تا آتش را به  ‌تنهایی خاموش ‌کنند، در مواقع اضطراری از مدل‌ های بزرگ استفاده ‌کنید.

همیشه برای خرید لوازم آتش نشانی و متعلقات آن از سایت های معتبر فروش لوازم آتش نشانی استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

امتیاز دهید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *