مقالات

نحوه ی استفاده از خاموش کننده ها (قسمت اول)

نحوه ی استفاده از خاموش کننده ها (قسمت اول)

نحوه ی استفاده از خاموش کننده ها

 

نحوه ی استفاده از خاموش کننده های آبی

نحوه ی استفاده از خاموش کننده ها بسیار مهم است تا اطمینان حاصل کنید که آتش خاموش شده است.کپسول  آتش نشانی برای استفاده در آتش سوزی های نوع A که شامل مواد جامد محترقه مانند چوب، کاغذ، و منسوجات میشود مناسب هستند. لطفاً توجه داشته باشید که از خاموش کننده های غبار آب با آب غیر یونیزه نیز می توان در آتش سوزی های نوع B ، C ، و آتش سوزی های برقی استفاده کرد.

آتش های کوچک را حتماً با یک خاموش کننده مهار کنید. اگر آتش مهار ناپذیر شده است با آتش نجنگید بلکه بلافاصله محل را تخلیه و دیگران را از آتش سوزی مطلع سازید، سپس با آتش نشانی تماس بگیرید. اگر با آتش مقابله کردید حتماً در یک فاصله ی ایمن قرار گیرید و از دستورالعمل های زیر پیروی کنید.

1. برای خاموش کننده های ساده ی آبی: بررسی کنید که هیچ وسیله ی الکتریکی فعالی در محیط وجود نداشته باشد.

2. پین ایمنی را بکشید، این باعث برداشته شدنِ مهر و موم پوششی می شود.

3. اهرم را فشار دهید تا تخلیه ی کپسول آتش نشانی آغاز شود.

4. هدف گیری با سرِ نازلِ خاموش کننده:
– آتش هایی که به صورت افقی گسترش می یابند: هدف گرفتنِ مرکز آتش با نازل، و حرکت دادنِ فواره ی آن در منطقه ی آتش سوزی
– آتش هایی که به صورت عمودی گسترش می یابند: هدف گرفتنِ مرکز آتش با نازل، و حرکت دادنِ فواره ی آن به آرامی در جهت بالا در امتداد جهت آتش.

5. با کم شدن آتش، با احتیاط به آن نزدیکتر شوید.
اطمینان حاصل کنید که آتش کاملاً خاموش شده باشد، سعی کنید بر روی هر نقطه ی حساسی که ممکن است دوباره شعله ور شود تمرکز کنید.

 

نحوه ی استفاده از خاموش کننده های فومی (کفی)

کپسول های آتش نشانی فومی برای استفاده در آتش سوزی های نوع A و B مناسب هستند اما بسته به نوع آتش به روش های مختلفی به کار گرفته می شوند. لطفا توجه داشته باشید که تنها کپسول های خاموش کننده ی کفی می باید در کنار یا روی وسایل الکتریکی فعال استفاده شوند اگر آزمایش عایق رسانایی آنان خوب باشد.
آتش های کوچک را حتماً با یک خاموش کننده مهار کنید. اگر آتش مهارناپذیر شده است با آتش نجنگید بلکه بلافاصله محل را تخلیه و دیگران را از آتش سوزی مطلع سازید، سپس با آتش نشانی تماس بگیرید. اگر با آتش مقابله کردید حتماً در یک فاصله ی ایمن قرار گیرید و از دستورالعمل های زیر پیروی کنید.

1. پین ایمنی را بکشید ، این باعث برداشته شدنِ مهر و موم پوششی می شود.

2. اهرم را فشار دهید تا تخلیه ی کپسول آتش نشانی آغاز شود.

3. نازل کپسول آتش نشانی را کجا هدف بگیرید:

-مایعات قابل اشتعال: نازل یا سرِ لوله ی کپسول را بر سطحی عمودی نزدیک به آتش هدف بگیرید، مستقیماً کف را روی آتش نپاشید زیرا این امر می تواند باعث پخش شدنِ مایع مشتعل و گسترش آتش به اطراف شود. خاموش کننده های فومی لایه ای از کف را بر روی سطح مایع مشتعل ایجاد می کنند، و بدین ترتیب اکسیژن رسانی به آتش را از بین برده و مایع داغ را خنک می سازند.

– آتش سوزی های الکتریکی: اگر کپسول کفی شما در برابر برقی با قدرت 35000 ولت (35 کیلوولت) آزمایش شده باشد، می توانید از آن برای مهار آتش های وسایل برقی فعال استفاده کنید. با این حال ، فاصله ی ایمنی 1 متر را حفظ کنید.

-مواد قابل احتراق جامد: نازل یا سرِ کپسول را بر مرکز آتش هدف بگیرید، و حولِ منطقه ی آتش حرکت کنید.

4. اطمینان حاصل کنید که آتش کاملاً خاموش شده باشد. کف یک پتو روی آتش ایجاد می¬کند و احتراق مجدد آن جلوگیری می کند.

ادامه دارد…

امتیاز دهید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *