مقالات

انواع وسایل آتش نشانی

انواع وسایل آتش نشانی

انواع وسایل آتش نشانی

انواع وسایل آتش نشانی بسیار متنوع هستند. بعضی از آن‌ ها را  هر کسی می تواند استفاده کند، درحالی که بعضی دیگر را فقط باید آتش نشان ها به کار ببرند.
در ادامه مروری می‌کنیم بر انواع مختلف لوازم آتش نشانی که در حال حاضر در دسترس هستند.

خاموش کننده ها

همواره باید مراقب استفاده ناصحیح از وسایل مهار آتش باشید. و این شامل همه  ی این وسایل می‌ شود، از‌جمله خاموش کننده ها.
از یک خاموش کننده هرگز نباید برای باز کردن در، استفاده شود. این وسیله همیشه باید به دیوار متصل باشد، و ماهانه باید توسط یک متخصص فنی، بررسی شود.
خاموش کننده های امروزی به گونه ای طراحی شده اند که برای هر موقعیت آتش سوزی کار آمد باشند.
مواد داخل خاموش کننده ها، می تواند پودر، کف، مواد افزودنی آبی و یا دی اکسید کربن باشد.
اگر قصد خرید خاموش کننده داشتید، مطمئن شوید خاموش‌کننده ای می خرید که برای خانه یا محل کارتان مناسب باشد.

شلنگ آتش نشانی

شلنگ آتش نشانی قادر است جریان قدرتمندی از آب را از خود عبور دهد که آتش را سریعا خاموش می کند. این شلنگ معمولا به دور قرقره ای پیچیده شده است و طول آن 30 متر است. این موضوع آتش نشان ها را قادر می‌ سازد که سریع تر در برابر آتش واکنش نشان دهند. همچنین به سر شلنگ، دهانکی وصل است که اجازه می دهد در جهت های مختلف به آتش ، آب پاشیده شود.
شلنگ آتش نشانی، یکی از وسایل استاندارد آتش نشانی است که حتی در برابر آتش های بزرگ نیز، موثر است.

سطل های آتش نشانی

سطل آتش نشانی، ساده ترین ابزار مهار آتش است. اما با این حال وسیله مهمی است. این سطل ها، قرمز‌رنگ و فلزی هستند و روی آن ها کلمه «آتش» نوشته شده است. این سطل ها را می توان با آب یا پودر های آتش خفه کن پر کرد. طرز استفاده از آن ها به این صورت است که باید محتویات سطل را روی آتش خالی کرد. و این عمل را تا خاموشی کامل آتش ادامه داد.

پتوی آتش و جوشکاری

این پتو ها برای مهار آتش های کوچک، در منزل یا محل کار مناسب هستند. پتو های ضد آتش یا پتو های سفید آشپز‌خانه ای، انتخاب خوبی برای آشپزخانه های کوچک یا ماشین‌ های کاروانی هستند.
در کارگاه ها و رستوران های بزرگ تر، باید از پتو هایی با طول و عرض 1.2 متر استفاده کرد.
اگر در آشپزخانه های تجاری یا در محل های نگهداری مایعات قابل اشتعال کار می کنید، باید از پتو های «1.8 متر * 1.75» استفاده کنید. این پتو ها، دکمه های مخصوصی دارند که به راحتی قابل باز شدن هستند. پتو های جوشکاری، برای محافظت از جوشکار ها دربرابر جرقه ها ساخته شده اند.و در سه اندازه و وزن متفاوت، در دسترس هستند.

پودر فلامزوب

«فلامزوب» پودری است که برای خفه کردن آتش استفاده می شود. این پودر، غیر‌سمی بوده و به آسانی از محیط پاک می شود. هر بسته از این پودر، برای پر کردن ده سطل آتش نشانی کافی است.
اگر در جا‌هایی مانند گاراژ، که قابلیت آتش سوزی زیادی دارند، کار می کنید بهتر است همیشه از این پودر داشته باشید.

استفاده از تجهیزات مهار آتش

بسیار مهم است که هم در خانه و هم در محل کارتان، تجهیزات مهار آتش در دسترس داشته باشید. چون هیچ وقت نمی دانید که آتش سوزی کی اتفاق خواهد افتاد. پس داشتن سطل آتش‌ نشانی، پتوی آتش نشانی و خاموش کننده ‌های آتش، می تواند جانتان را نجات دهد.
همچنین به یاد داشته باشید که فقط آتش نشان های آموزش دیده مجاز هستند ازتجهیزاتی مانند، شلنگ آتش نشانی، کف ضد حریق و پودر های خشک استفاده کنند.
داشتن همه ی وسایل مهار حریق و خرید کپسول آتش نشانی لازم است تا در مواقع اضطراری بتوان از آن ها استفاده کرد.

امتیاز دهید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *