مقالات

تعداد کپسول های آتش نشانی لازم برای ساختمان

تعداد کپسول های آتش نشانی لازم برای ساختمان

تعداد کپسول های آتش نشانی لازم برای ساختمان

تعداد کپسول های آتش نشانی لازم برای ساختمان من چقدر است؟ فصل 6-2 از کتاب استاندارد NFPA 10 به بررسی قوانین لازم برای نصب کپسول های آتش نشانی قابل حمل در ساختمان های تجاری می پردازد. در این فصل شما می توانید تمامی جزییات اصولی مربوط به تعداد کپسول های آتش نشانی مورد نیاز در ساختمان خود را پیدا کنید. از آن جایی که این قوانین بسیار دقیق و اندکی گیج کننده است، بهترین راه جهت اطمینان از مطابقت با قوانین مورد نظر هنگام انتخاب و نصب کپسول های آتش نشانی، گرفتن مشاوره و کمک از یک شرکت حفاظت از حریق  است. در این فرصت می توانید از این راهنما جهت پیداکردن تعداد کپسول های آتش نشانی مورد نیاز خود براساس اندازه ساختمان و سطح خطر حریق آن استفاده کنید.

 

انواع و اندازه های کپسول های آتش نشانی

قبل از خرید هرگونه کپسول آتش نشانی و جهت دانستن نوع و اندازه مناسب هنگام خرید آن، ابتدا باید خطرات آتش سوزی مربوط به ساختمان خود را بشناسید. همچنین باید گروه کپسول آتش نشانی مناسب را انتخاب کنید. گروه کپسول آتش نشانی نشان دهنده این است که هر کپسول آتش نشانی توانایی اطفا حریق کدام نوع آتش را دارد. چند گروه متداول وجود دارد که هنگام خرید باید به آن ها دقت کنید:

 

  • آتش های گروه A، که متداول ترین نوع آتش هستند و شامل مواد احتراق پذیر متداول از جمله چوب، کاغذ، پلاستیک و پارچه است. تقریبا تمامی ساختمان های تجاری در معرض این نوع از آتش قرار دارند.
  • آتش های گروه B، شامل مایعات یا گازهای اشتعال پذیر همانند بنزین، نفت، پروپان و نفت سفید.
  • آتش های گروه C که شامل آتش های ناشی از سیم کشی الکتریکی است و بنابراین با خطر برق گرفتگی همراه است.

بهترین راه برای مقابله با هر سه گروه از این آتش ها، خرید کپسول های آتش نشانی چندمنظوره ABC است. این کپسول ها دارای سایزبندی هستند و اندازه آنها با نوشتن یک عدد در پشت حروف نشان داده می شود. برای مثال 2A:10B:C. اعداد بزرگ تر نشان دهنده ظرفوت بیشتر برای اطفاء حریق است.

تعیین اندازه و مکان قرارگرفتن کپسول آتش نشانی با استفاده از سطح خطر آتش ساختمان

میزان ریسک آتش سوزی در یک ساختمان را سطح خطر آتش سوزی آن ساختمان می نامند. این فاکتور تعیین کننده مکان قرارگیری یک کپسول آتش نشانی با اندازه معین است. سطوح خطر آتش سوزی معمولا به صورت کم، متوسط و زیاد دسته بندی می شود. آشپزخانه های تجاری نیز گروه خطر آتش و سطوح خطر مخصوص به خود را دارند.

 

خطر آتش سطح کم

مدارس، کلیساها، اداره ها، و هتل ها به عنوان ساختمان هایی دارای خطر کم با حداقل ریسک آتش سوزی در نظر گرفته می شوند.

برای خطرات گروه A، اندازه هر کپسول آتش نشانی باید 2A یا بزرگ تر بوده و بیشینه فاصله بین کپسول ها باید 75 فوت باشد.

در صورت وجود خطرات گروه B، باید از کپسول با اندازه 10B استفاده شود و فاصله پیمایش تا رسیدن به آن برای هر صاحب خانه باید 50 فوت یا کمتر باشد. کپسول های با اندازه 5B باید در جایی قرار بگیرند که فاصله پیمایش تا هر کپسول برابر با 30 فوت یا کمتر باشد.

 

خطر آتش سطح متوسط

پارچه فروشی ها، خشک شویی ها، ادارات پست، فروشگاه های سخت افزار، و گاراژهای پارکینگ ها مثال هایی از ساختمان های دارای خطر سطح متوسط هستند. در این موارد مواد اشتعال پذیر بسیار نزدیک به هم قرار دارند و ممکن است دارای منابع ایجادکننده جرقه  باشند (یا نباشند).

برای خطرات گروه A، اندازه هر کپسول آتش نشانی باید 2A یا بزرگ تر بوده و بیشینه فاصله بین آنها 75 فوت باشد.

در صورت وجود خطرات گروه B، باید از کپسول هایی با اندازه 20B استفاده شده و فاصله پیمایش تا رسیدن به یک کپسول برای هر کارمند باید برابر با 50 فوت یا کمتر باشد. همچنین اگر از کپسول 30B استفاده شود، باید فاصله پیمایش برابر با 30 فوت یا کمتر باشد.

 

خطر آتش سطح زیاد

مغازه های تودوزی مبلمان، کارخانه های مونتاژ، تاسیسات ریخته گری تحت فشار و کارخانه های فراوری پلاستیک دارای مقادیر زیادی مواد احتراق پذیر، مایعات اشتعال پذیر، و منابع ایجاد جرقه هستند که ریسک وقوع آتش سوزی در آن ها را افزایش می دهد.

برای خطرات گروه A، باید از کپسول های با اندازه 4A یا بزرگ تر استفاده شود، به گونه ای که بیشینه فاصله بین کپسول ها برابر با 75 فوت باشد.

برای خطرات گروه B، باید از کپسول های با اندازه 80B استفاده شده و همچنین باید به گونه ای قرار بگیرند که فاصله پیمایش برای دسترسی به کپسول برای هر کارمند برابر با 50 فوت یا کمتر باشد. اگر از کپسول های با اندازه 40B استفاده شود، فاصله پیمایش باید 30 فوت یا کمتر باشد.

 

خطر آتش سوزی در آشپزخانه های تجاری

در این آشپزخانه ها علاوه بر نصب سیستم اطفاء حریق مخصوص آشپزخانه های تجاری، باید کپسول های گروه K نیز برای آتش های ناشی از پخت نصب شود. اگر ساختمان شما دارای آشپزخانه تجاری است، باید تعداد کافی از کپسول های گروه K را به گونه ای نصب کنید که فاصله پیمایش تا رسیدن به هر کپسول برای هر کارمند برابر با 30 فوت یا کمتر باشد.

امتیاز دهید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *