مقالات

کپسول های آتش نشانی چگونه باید تعمیر شوند؟ (قسمت دوم)

کپسول های آتش نشانی چگونه باید تعمیر شوند؟ (قسمت دوم)

کپسول های آتش نشانی چگونه باید تعمیر شوند؟

 

کپسول های آتش نشانی فشنگی

کپسول های آتش نشانی چگونه باید تعمیر شوند؟ کپسول های آتش نشانی فشنگی از یک سیلندر که با مواد اطفا حریق (آب و فوم و پودر و غیره) پر شده است، تشکیل می شوند و یک کپسول آتش نشانی فشنگی گازی حامل مقدار زیادی کربن‌ دی‌ اکسید فشرده شده است؛ هنگامی که کپسول استفاده نمی شود سیلندر تحت فشار نیست، اما زمانی که دسته فشرده می شود و به فشنگ نیرو وارد می‌ کند، فشار سیلندر آزاد می‌ شود.

 

تعمیر و خدمات پایه(توسط یک مهندس واجد شرایط)

تعمیر و سرویس کپسول های آتش نشانی باید طبق استاندارد بی اس 53063:2009 و به صورت سالانه انجام شود؛ فرآیند تعمیر و سرویس شامل بررسی پوسیدگی و تخلیۀ کامل و یا ناقص کپسول آتش نشانی است و مرجع ها باید طبق دستورات سازنده و دستورالعمل های مخصوص سرویس و شارژ کردن، اطلاعات خاصی را نوشته باشند. هر کپسولی که مناسب استفاده نباشد باید مورد توجه مصرف کننده قرار بگیرد و از سرویس خارج شود.

1. کپسول آتش نشانی باید برای جلوگیری از پوسیدگی و آسیب، بررسی شود.

2. با بررسی سنجاق ایمنی و محل پلمپ، اطمینان حاصل شود که کپسول استفاده نشده است.

3. بررسی کنید که دستورالعمل های اجرایی بر روی کپسول کاملا واضح و خوانا باشند.

4. لولۀ تخلیه را خارج کنید و انسداد و یا پوسیدگی را بررسی کنید. هنگامی که لولۀ تخلیه را برداشتید، حلقۀ او را جایگزین کنید.

5. سرپوش کپسول را بردارید (به آرامی و با وجود فشار در داخل سیلندری که فشنگ آن چکه می کند)

6. در کپسول های آتش نشانی پودری بررسی کنید که هیچ نشانه ای از توده و یا تجمع مواد نباشد؛ در صورتی که هر گونه توده مشاهده شد، محتویات آن را بردارید و آن را با ابزار جدید جایگزین کنید.

7. در کپسول های آتش نشانی آبی، محتویات آن را به داخل یک سطل بریزید و با چراغ قوه داخل منافذ سیلندر را بررسی کنید تا هر گونه پوسیدگی وجود نداشته باشد؛ با استفاده از سطل وزن آن را اندازه‌گیری کنید، در صورتی که بیشتر از 10 درصد اختلاف وجود داشت، محتویات آن را جایگزین کنید.

8. فشنگ را از روی سرپوش کپسول آتش نشانی برداشته و بررسی کنید؛ 7مورد باید بر روی فشنگ کپسول آتش نشانی یادداشت شود: اسم سازنده، تاریخ تولید، محتویات شیمیایی (برای مثال کربن دی اکسید)، وزن جزئی، وزن کامل، وزن خالی و استاندارد بریتانیایی که فشنگ با آن مطابقت دارد. در صورتی که کپسول آتش نشانی پوسیدگی داشته باشد، این 7مورد را نشان ندهد، ده سال از عمر آن گذشته باشد و اختلاف وزن بیش از 10درصد داشته باشد (برای مثال 5.5گرم از فشنگ 55گرمی)، آن را تعویض کرده و یک کپسول جدید جایگزین کنید.

9. کپسول را دوباره با محتویات سطل پر کنید، فشنگ را جایگزین کرده و درپوش آن را بگذارید (حلقۀ او را با یک حلقۀ جدید جایگزین کنید).

10. برچسب سرویس را که بر روی پشت کپسول قرار دارد پر کنید.

11. کپسول آتش نشانی را تمیز کنید.

12. ابزار و وسیله های روی دیوار را قبل از نصب کردن کپسول آتش‌ نشانی به خوبی بررسی کنید تا در جایگاه درستی قرار گرفته باشند.

امتیاز دهید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *