مقالات

سیستم اطفاء حریق

سیستم اطفاء حریق

10 چیز دربارۀ سیستم اطفاء حریق در ساختمان‌ها که باید بدانید

 

1. تایلند قانون جدیدی در رابطه با سیستم اطفاء حریق دارد که قانون کنترل ساختمان 2522، آیین‌نامۀ اداری شمارۀ 33، قسمت دوم است. سیستم اطفاء حریق طبقات از اهمیت بالایی برخوردار است و هر طبقه باید مجهز به آژیر آتش‌سوزی، سیستم تهویه، و آشکارساز دود باشد. این ساز و کارها همه به‌ صورت خودکار و هماهنگ هنگام آتش‌سوزی فعال می‌شوند.

2. تجهیزات اطفاء حریق به‌صورت دستی کار می‌کنند. تجهیزاتی مانند کپسول آتش‌نشانی، مقدمات، و دیگر تجهیزات حفاظت کننده که در قفسۀ آتش‌نشانی هستند و در صورت وقوع آتش‌سوزی، ساکنان یا مدیر ساختمان می‌توانند برای خاموش کردن آتش از آن‌ها استفاده کنند.

3. سیستم خودکار اطفاء حریق مثل سیستم آب‌پاش که پخش‌کننده‌ها به‌محض رسیدن به دمای مشخصی (جزئیات آن در ادامه ذکرشده است) به‌صورت خودکار روشن می‌شوند.

4. آژیر دار اعلام حریق ازجمله آشکارساز حرارتی، مانند سیستم حسی بدن انسان عمل‌ می‌کنند و احساس گرمای ناشی از شعله‌ها به‌صورت خودکار و دقیق در قسمت‌های مختلف فعال می‌شوند.

5. آشکارساز دود مثل بینی انسان است. وقتی بوی دود را حس کند بلافاصله آژیر می‌زند. وظیفه این آشکارساز شناسایی دود حاصل از منابع سوختی است که به‌صورت ناقص می‌سوزند. این نوع دود با رطوبت ترکیب‌شده و ترکیبات سمی و آلوده‌ای را ایجاد می‌کند که در صورت استنشاق در مقادیر بالا برای چشم‌ها و سیستم تنفسی مضر است.

6. آشکارساز شعله مانند چشم‌های ماست. روش آن بر اساس شناسایی اشعه‌ی فروسرخ و ماورا بنفش که با شعله ایجاد می‌شوند. این سیستم به‌محض آغاز فعال‌شدن تجهیزات خودکار یا انتشار شعله‌های بدون دود به صورت مؤثر و دقیق شروع به کار می‌کند.

7. سیستم هشدار مانند صدای ما در حال دادزدن و اعلام تخلیۀ محل خطر به ساکنان است. این سیستم به سه دسته تقسیم می‌شود: سیستم هشدار صوتی، نوری، و صوتی-نوری.

8. وقتی سنسورها شروع به کار کنند، به سیستم کنترل آتش دستور فعال‌شدن می‌دهند تا به صورت صوتی یا نوری [به ساکنان] هشدار تخلیه بدهد؛ زمانی که دما از حد مشخصی بگذرد، سیستم آب‌پاش خودکار نیز فعال می‌شود.

9. سیستم سرکوب آتش برای مرکز داده‌ها یا اتاق سرور حیاتی است. این سیستم باید به‌محض شروع آتش‌سوزی خیلی سریع وارد عمل شود؛ چراکه امکان دارد تجهیزات مرکز داده یا اتاق سرور مانند فیبرها، کابل ارتباطی، کلید برق، و سرورها از بین بروند. بنابراین، سیستم‌های سرکوب آتش متفاوت هستند؛ برای مثال سیستم نیتروژنی، نوِک، اف ام 200، دی‌اکسیدکربن و وزدا. برای انتخاب سیستم اطفاء حریق مناسب با در نظر داشتن فضا و محل نصب به کارشناسان فنی نیاز است.

10. سیستم اطفاء حریق و پیشگیری از آتش‌سوزی در ساختمان‌ها ویژگی مهم دیگری است که برای ساکنان باعث احساس اطمینان بیشتر به امنیتشان می‌شود چراکه می‌دانند در ساختمان به‌خوبی از آن‌ها محافظت خواهد شد. ساکنان جدا از داشتن تجهیزات اطفاء حریق، باید طرز استفاده از این ابزار و اقدامات لازم در صورت وقوع حادثه (برای مثال تخلیه منطقه خطرناک و عملکرد مناسب) را نیز بدانند.

امید بر آن است که این مقاله باعث شود تا اطراف خود، ساختمان‌ و ساکنان را بررسی کنید و مقدار امنیت آن را بسنجید.

امتیاز دهید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *