مقالات

سیستم های اعلان حریق آدرس پذیر

سیستم های اعلان حریق آدرس پذیر

سیستم های اعلان حریق آدرس پذیر

سیستم های اعلان حریق آدرس پذیر از مجموعه ای از آشکار کننده های آتش و دستگاه هایی تشکیل شده که به یک صفحه ی کنترل مرکزی وصل شده اند.
با سیستم اعلان حریق آدرس پذیر، هر دستگاه یک آدرس یا مکان دارد که آشکارساز دقیق راه اندازی شده را قادر می سازد تا به سرعت شناسایی شود. این امکان سیستم های هشدار آدرس پذیر را برای ساختمان های بزرگ مخصوصاً مکان های تجاری که در یک منطقه ی وسیع، گسترده شده اند ایده آل می سازد.

 

مزایای استفاده از هشدار های آتش آدرس پذیر:

• سریع محل یک آتش را مشخص می کند.
• کاربر می تواند اقدامات خاصی را برنامه ریزی کند.
• کاهش احتمال و کنترل بهتر آلارم اشتباه.
• اطمینان بیشتر، احتمال قطع اتصال کمتر.
• امکان نظارت بر یکپارچگی سیستم با بررسی های سلامت آشکارساز.

 

سیستم های اعلان حریقی که قابل برنامه ریزی اند:

یکی از بزرگ ترین مزایای استفاده از سیستم اعلان حریق آدرس پذیر این است که قابل پیکربندی اند تا به یک کار خاص عکس العمل خاصی نشان دهد.
مثلاً می توان برای بیان «علت» خاص مانند فعال کردن آشکارساز آتش سوزی از برنامه نویسی علت و معلول استفاده کرد که اثر هشداردهندۀ صوتی در یک منطقۀ خاص را دارد و سیستم در حالت هشدار به حالت آماده باش درآمده است. این بدان معنی است که تخلیه مرحله به مرحله انجام می شود، در ابتدا مناطق دارای اولویت تخلیه می شوند. بعد از آن می توان هر منطقه از یک ساختمان را یکی یکی تخلیه کرد که این امر موجب می شود روش های امن تر تخلیۀ  آتش در ساختمان های بزرگ تر ممکن شود.

 

هشدار های آتش اشتباه را کاهش دهید:

هشدار های اشتباه اختلال ایجاد می کنند و ممکن است باعث هزینه شوند، بنابراین در وهلۀ اول به نفع هر تجارتی است که تأثیر آن ها را به حداقل رسانده و احتمال وقوع آن ها را کاهش دهند.
یکی از مزایای هشدار آتش های آدرس پذیر این است که می توانند هوا را از طریق آشکارساز ها بررسی کنند، پس اگر هوا با غبار آلوده شود (که می تواند بعضی سیستم های اعلان حریق را فعال نماید)، یک هشدار «قبل از آتش سوزی» ایجاد می شود. این امر اجازۀ رسیدگی را می دهد، پس می توان پیش از فعال سازی اشتباه سیستم در مقیاس کلی، همۀ مسائل را اصلاح کرد.

 

هشدار های آتش آدرس پذیر مطمئن تر از معمولی هستند:

با توجه به نحوۀ اتصال سیستم هشدار آدرس پذیر، هرگونه قطع شدن مدار در اثر خرابی احتمالاً باعث قطع دستگاه ها می شود. برخلاف سیستم های معمولی، همۀ دستگاه ها از طریق یک حلقه سیم کشی می شوند و از دو طرف به واحد صفحه متصل می شوند. بنابراین اگر اتصال از یک طرف قطع شود، دستگاه ها همچنان متصل می مانند.

 

هزینۀ سیم کشی سیستم هشدار ارزان تر است:

هشدارهای آتش آدرس پذیر از طریق یک حلقه سیم کشی می شوند که در واقع یک مدار است که سیستم را به دستگاه های دیگر مثل سیستم های آب پاش، نقاط تماس و آشکارگرها متصل می کند. با سیستم های متداول آتش، هر مدار و منطقۀ صداگیر سیم مخصوص خود را دارد، بنابراین بسته به این که چند دستگاه متصل هستند، هزینۀ سیم کشی به صورت بالقوه می تواند بیشتر باشد.

 

نظارت و بررسی همۀ آشکارسازهای آتش در مورد خطا:

هشدار دهنده های آتش بی شک یکی از مهم ترین جنبه های ایمنی در برابر آتش در محل کارتان هستند. یکی دیگر از مزایای سیستم های اعلان حریق آدرس پذیر این است که می توان همه دستگاه ها را به صورت جداگانه کنترل و از نظر خطا بررسی کرد که این کار تعمیر و نگهداری را آسان می کند. اگر مثلاً مشکلی برای آشکارساز خاصی پیدا شود، آن وقت یک هشدار توسط صفحۀ کنترل مرکزی دریافت می شود.

 

آیا به یک هشدار آتش آدرس پذیر نیاز دارید؟

این به نیاز مکان فرضی شما بستگی دارد. هشدارهای آتش آدرس پذیر معمولاً برای مکان های تجاری بزرگ مناسب ترند، زیرا اطلاعات دقیق و درست را در مورد محل آتش سوزی ارائه می دهند که در ساختمان های کوچک تر لازم نیست.
این سیستم ها محفاظت پیشرفته در برابر آتش را ارائه می کنند، بنابراین در مجموع گران تر از هشدارهای معمولی هستند. اگرچه روشی مطمئن برای هشدار دادن به شما در مورد خطر، هشدارهای اشتباه را کاهش داده و تخلیۀ بدون اشکال را برای تجارت شما ضروری می کند، این یک سرمایه گذاری ارزشمند است.
البته نوع سیستم اعلان حریق نصب شده برای درست کار کردن بسیار مهم است و ما عمیقاً به شما توصیه می کنیم قبل از تصمیم گیری با یک متخصص حفاظت آتش صحبت کنید.

امتیاز دهید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *