مقالات

طریقه پیشگیری از آتش سوزی – قسمت سوم

طریقه پیشگیری از آتش سوزی

آتش‌سوزی‌های ناشی از آشپزی

دانستن نکات زیر برای حفاظت از جانتان، می‌تواند از بروز یک فاجعه در زندگش شما جلوگیری کند. بهترین روش برای محافظت در برابر آتش سوزی، آگاهی در مورد روش‌های ایمنی است.

 آتش‌سوزی ‌های ناشی از مواد غذایی/ آشپزی را با کمک یک کپسول آتش ‌نشانی قابل‌ حمل با درجه ‌بندی مناسب خاموش کنید. هرگز در آتش‌سوزی‌ های ناشی از آشپزی از آب یا آرد استفاده نکنید. برای خفه کردن آتش اجاق یا منقل کباب، درب اجاق را ببندید یا منبع حرارت را خاموش کنید.

یک کپسول آتش‌ نشانی در آشپزخانه نگهداری کنید. اطمینان حاصل کنید که از نوع مناسبی از کپسول ‌های آتش نشانی استفاده می‌کنید و آموزش کافی در این زمینه دیده ‌اید. هشدار دهنده ‌های دود را در خانه‌ و محل کارتان نصب کنید و همیشه آن‌ها را در حالت فعال نگه دارید. هشدار دهنده‌ ها را ماهی یکبار آزمایش کنید.

یک برنامه‌ی دقیق و بی‌خطر برای فرار از آتش ‌سوزی می‌تواند شما و خانواده‌ی شما را نجات دهد.

نصب یک هشداردهنده ‌ی فعال ضروری است، اما این دستگاه ها نمی‌توانند جان افراد را نجات دهند مگر اینکه همه بدانند چگونه با روشی امن از خانه خارج شوند. اطمینان حاصل کنید هنگامی‌که هشداردهنده ‌ی دود به صدا در می‌آید، همه‌ی افراد، چه در زمان بیداری و چه در زمان خواب، به‌خوبی نحوه‌ی فرار از خانه را می‌دانند.

هنگام تهیه‌ی یک برنامه‌ی فرار برای خود و خانواده‌ی خود، این مراحل را دنبال کنید:

  • فرار از هر اتاق خانه را تمرین کنید.
  • بهترین برنامه‌ها برای هر اتاق دو راه خروج در نظر می‌گیرند. اگر راه اصلی در اثر آتش سوزی یا دود مسدود شد، به راه دوم نیاز دارید.
  • برنامه فرار را در طول روز و شب با خانواده خود تمرین کنید. کودکان ، سالمندان و افراد کم شنوا ممکن است، با صدای زنگ آژیر دود از خواب بیدار نشوند و یا در حین فرار به کمک نیاز داشته باشند.
  • یک مکان ملاقات در خارج از خانه مشخص کنید که همه‌ی افراد پس از فرار در آن‌جا جمع شوند. لازم نیست این مکان حتما در کنار خیابان باشد. برای مثال، در زیر یک درخت خاص یا در انتهای پیاده رو یکدیگر را ملاقات کنید تا مطمئن شوید که همه بدون مشکل از خانه خارج شده‌اند و کسی برای گشتن دنبال دیگران صدمه نبیند.
  • یک نفر را تعیین کنید تا به خانه همسایه برود و با آتش نشانی تماس بگیرد.

در صورت مشاهده‌ی آژیر و چراغ از سمت راست جاده برانید

بسیاری از مردم دچار اضطراب و وحشت می‌شوند یا به راحتی قوانین جاده برای نزدیک شدن به وسایل نقلیه اورژانسی را زیر پا می‌گذارند. این قانون بسیار خاص است؛ رانندگان باید سمت چپ جاده (لاین سرعت) را برای وسیله نقلیه اورژانسی خالی کنند و عدم انجام این کار می تواند باعث بروز حوادث جدی یا تأخیر در رسیدن آمبولانس ‌ها، موتورها و کامیون ‌های آتش نشانی به صحنه تصادف شود. آتش نشانان مراقب هستند که با کنترل سرعت در هنگام حرکت در برابر ترافیک یا توقف کامل در تقاطع ‌ها، از برخورد وسایل نقلیه جلوگیری کنند. با این حال، همکاری همه وسایل نقلیه در جاده‌ ها امری ضروری است.

نکات ایمنی:

انجام کارهای زیر موجب ایمنی بیشتر شما در خانه و محل کارتان می‌شود. صبر نکنید، همین حالا آنها را انجام دهید!

اگر در 12 ماه گذشته باتری سنسور هشدار دود را عوض نکرده‌اید، همین حالا این کار را انجام دهید.

برنامه فرار از خانه را تدوین و تمرین کنید. اطمینان حاصل کنید که همه می ‌توانند از خانه بیرون بیایند و می‌ دانند وقتی زنگ دود به صدا در می‌آید، همدیگر را کجا ملاقات کنند.

آدرس خود را روی خانه و محل کارتان بنویسید تا مأموران اورژانس بتوانند شما را در کمترین زمان پیدا کنند. مطمئن شوید که وقتی از خیابان نگاه می‌کند، آدرسی که روی خانه و محل کارتان نوشته ‌اید به راحتی قابل مشاهده باشد.

اگر در محل کارتان سیستم‌ های آتش نشانی (سیستم اطفاء حریق، سیستم اعلام حریق، خاموش کننده آتش سوزی و غیره) وجود دارند که در سال گذشته سرویس دهی نشده‌اند، با پشتیبانی و خدمات پس از فروش این سیستم ‌ها برای بازبینی و بررسی سیستم تماس بگیرید.

برای خرید لوازم آتش نشانی میتوانید از سایت ما بازدید کنید.

امتیاز دهید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *