مقالات

طریقه ی خاموش کردن آتش با کپسول های آتش نشانی

طریقه ی خاموش کردن آتش با کپسول های آتش نشانی

کسانی که موظف به استفاده از لوازم آتش ‌نشانی هستند باید درباره نحوه به ‌کارگیری آنها آموزش دیده باشند. همچنین برای هر نوع آتش، استفاده از روش اطفای مخصوص ضروری است. انتخاب روش اطفای نامتناسب می‌تواند مرگبار باشد. استفاده از آب برای اطفای حریقی که منشا الکتریسته داشته می‌تواند به برق‌ گرفتگی منجر شود. برای این‌گونه موارد و در حریق تاسیسات برقی، کپسول اطفا و تجهیزات ویژه‌ای (واترمیست) طراحی شده است. خاموش‌کننده‌ های موردتایید «تست عایق 35 کیلوولتی» را با موفقیت پشت سر می‌گذارند. این تست با جریان برق معادل 35000 ولت در فاصله یک متری انجام می‌شود. خاموش‌کننده‌ های اسپری آب و واترمیست جریان الکتریسیته را از خود عبور نمی‌دهند چراکه برخلاف آب‌پاش، جریان پیوستۀ آب در این تجهیزات ایجاد نمی‌شود. خاموش‌کننده ‌های پودر خشک و دی‌اکسیدکربن مانع از رسیدن اکسیژن به حریق می‌شوند اما مواد درگیر آتش را همانند آب خنک نمی‌کنند، بنابراین با از بین رفتن پودر، ممکن است دوباره آتش شعله‌ور شود.

خاموش‌کننده‌ های فومی، اساساً برای استفاده در آتش ‌سوزی نوع B طراحی شده‌اند، ولی در کلاس نوع A نیز کاربرد دارند چراکه عمدتاً با استفاده از آب عمل می‌کنند. خاموش‌کننده‌ های اسپری فوم، معمولاً تاییدیه تست عایق را نیز دریافت می‌کنند.

استفاده از یک خاموش‌کننده آتش

فقط افراد آموزش ‌دیده باید از کپسول آتش ‌نشانی استفاده کنند. قبل از شروع به اطفای آتش، اطمینان یابید که زنگ هشدار آتش به‌ صدا درآمده است و مسیر خروج اضطراری ایمن را مشخص کرده باشید. پس از انتخاب نوع مناسب خاموش‌کننده، روش چهار مرحله‌ای PASS را به‌کارگیرید:

  1. کشیدن (Pull): یعنی کشیدن ضامن کپسول و شکستن قلاب
  2. هدف‌گیری (Aim): یعنی هدف‌ گرفتن ریشه‌ی آتش با نازل یا شلنگی که در دست دارید. مراقب باشید که سر شلنگ کپسول CO2 را لمس نکنید چون به علت دمای پایین می‌تواند به پوست آسیب بزند.
  3. فشار (Squeeze): دسته را فشار دهید تا ماده خاموش‌ کننده روی آتش بپاشد.
  4. جاروکشی (Sweep): رشتۀ ماده خاموش‌ کننده را روی ریشه آتش، منبع سوخت، مثل جارو حرکت داده و اینکار را تا خاموش شدن آتش ادامه دهید.

بسیاری افراد می ‌توانند آتش ‌سوزی ‌های کوچک را به‌ صورتی ایمن خاموش کنند. ولی چنانچه آتش‌ سوزی بیش از توانمندی‌ های شما باشد ممکن است به جراحت یا مرگ منجر شود. فقط در مراحل اولیه آتش ‌سوزی، شخصاً اقدام به اطفای حریق کنید و قبل از هرچیز از امنیت خود و سایرین اطمینان حاصل نمایید. اگر نتوانستید آتش را خاموش کنید و یا کپسول اطفا تمام شد، سریعاً به ‌همراه دیگران ساختمان را ترک کنید و تمام درهای پشت سرتان را ببنیدید و اطمینان یابید که به گروه آتش‌ نشانی اطلاع داده شده باشد. اگر در مواجه با آتش کمترین تردید یا عدم ‌اطمینانی دارید، فوراً ساختمان را ترک نموده و با آتش ‌نشانی تماس بگیرید.

امتیاز دهید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *