مقالات

قانون استفاده از کپسول آتش نشانی

قانون استفاده از کپسول آتش نشانی

قانون استفاده از کپسول آتش نشانی

برای هر شخصی که در سطوح مقدماتی کنترل و ایمنی آتش نقش دارد، واجب است که برخی اقدامات را برای کاهش ریسک آتش سوزی انجام دهد و اطمینان حاصل کند که در صورت آتش سوزی، افراد می‌توانند به صورت ایمن محل را ترک کنند؛ در اولین گام برای تعهد به این قانون، تکمیل ارزیابی خطرات احتمالی به منظور شناخت آن‌ها است و مرحلۀ بعدی انجام اقدامات لازم برای حذف و یا به حداقل رساندن خطرات موجود، می‌باشد. یکی از مراحل مهم و ضروری در این راستا، شناخت قانون استفاده از کپسول آتش نشانی است.

 

به چند کپسول آتش نشانی نیاز دارید؟ آیا در هر متر مربع به تعداد خاصی نیاز است؟

در این‌جا یک دستورالعمل پایه برای محاسبۀ تعداد کپسول های مورد احتیاج در برخی نمونه‌ها وجود دارد.

کپسول های آتش نشانی بر اساس توانایی آنها در خاموش کردن آتش سوزی های آزمایشی، طبقه‌بندی می‌شوند. کپسولی که عموما مورد استفاده قرار می‌گیرد، نوع آ است (برای جامدات قابل اشتعال مانند پارچه و کاغذ و چوب)، که قرمز رنگ بوده و یک کپسول 9لیتری آبی است؛ این کپسول می‌تواند 1.3متر از آتش سوزی چوبی استاندارد را خاموش کند، بنابراین به نام 13آ نامیده می‌شود و بر روی بدنۀ کپسول نیز این علامت نوشته شده است.

استاندارد بریتانیایی 5306، فرمولی برای محاسبۀ تعداد کپسول های آتش‌ نشانی نوع آ تهیه کرده است؛ با یک محاسبۀ سادۀ سرانگشتی، یک کپسول آتش نشانی نوع 13آ می‌تواند 200مترمربع را خاموش کند؛ برای این‌که متوجه شوید چند کپسول نیاز دارید، زمین را به 200قسمت تقسیم کرده و آن را بچرخانید. در هر طبقه باید حداقل 2کپسول آتش نشانی وجود داشته باشد (در مجموع 26آ)، مگر این‌که قسمت بالای هر طبقه کمتر از 100متر مربع بوده و اشغال باشد؛ در این حالت حداقل میزان 13آ برای طبقۀ بالا مورد نیاز است.

این راهنما به شما کمک می‌کند که بدانید به چند کپسول آتش نشانی نیاز دارید؛ اما فراموش نکنید که شماره و نوع کپسول آتش نشانی موردنظر شما، بستگی به شغل شما و خطرات احتمالی آن دارد. برای بار دیگر یادآوری می‌کنیم، در ابتدا خطرات آتش سوزی را بررسی کنید تا تمام خطرات احتمالی که در آن وجود دارد را بشناسید، در حال حاضر تمامی عوامل در سیستم های دیگر مانند آب‌پاش‌ها و سیستم های مهار اتوماتیک، موجود هستند؛ در نهایت تمامی تجهیزات تخصصی مبارزه با آتش سوزی را بررسی کرده و کپسول آتش نشانی مورد‌نظر خود را انتخاب کنید. ما همیشه توصیه می‌کنیم که در ابتدا بررسی‌های مقدماتی و و تخصصی را انجام دهید، و درباره‌ی نوع و تعداد کپسول‌ آتش نشانی مناسب تحقیق کنید.

 

از چه نوع کپسولی باید در آشپزخانه استفاده کنید؟ آیا باید از یک کپسول آتش‌نشانی مخصوص برای مقابله با آتش‌سوزی آشپزی استفاده کنید؟

بدون تعجب آشپزخانه‌ها، و به صورت مخصوص آشپزخانه‌های صنعتی، مکان‌هایی هستند که از نظر آتش سوزی، بسیار خطرناک هستند. عواملی مانند آشپزی در دمای بالا و افزایش میزان چربی و روغن بر روی ابزارها و سطوح، منجر به افزایش خطر آتش‌سوزی می‌شود.

اگر روغن و یا چربی های دیگر آتش بگیرند و سپس با آب یا فوم برخورد کنند، روغن حل شده و آتش شعله‌ور تر می‌شود و خاموش نمی‌شود. کپسول های آتش نشانی شیمیایی مرطوب، برای خاموش کردن آتش سوزی‌هایی که در آشپزخانه و توسط روغن‌ها و چربی‌ها رخ می‌دهند، طراحی شده‌اند (نوع اف). این نوع کپسول ها یک مادۀ شیمیایی را آزاد می‌کنند که با روغن واکنش می‌دهد و یک لایۀ صابون مانند سنگینی را تشکیل می‌دهند و از گسترش آتش جلوگیری می‌کنند؛ این نوع کپسول ها روغن را خنک کرده و آتش را خاموش می‌کنند.

این کپسول ها توسط برچسب زردرنگی که بر روی بدنۀ آن‌ها چسبانده شده شناخته می‌شوند و توسط یه لولۀ بلند که به بدنۀ کپسول چسبیده شده است، از خطر نزدیک شدن مصرف کننده به روغن داغ جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، این نوع از کپسول های شیمیایی مرطوب، برای آتش‌سوزی های نوع آ (جامدات قابل اشتعال) نیز کاربرد دارند و به عنوان یکی از بهترین انتخاب‌ها برای مبارزه با آتش سوزی در آشپزخانه، شناخته می‌شوند.

امتیاز دهید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *