مقالات

نیاز به کپسول آتش نشانی

نیاز به کپسول آتش نشانی

نیاز به کپسول آتش نشانی

احتمالاً می دانید که زنگ هشدار دود و نیاز به کپسول آتش نشانی با اختلاف بهترین سرمایه گذاری در ایمنی خانه به حساب می آید. یک زنگ هشدار دود می تواند خوابی آسوده بدون ترس از گیر افتادن در آتش را برای شما به ارمغان بیاورد.

اما شما احتمالا مایلید تا قدم بعدی را هم برای ایمنی در مقابل آتش سوزی بردارید. احتمالاً شما می خواهید قادر به خاموش کردن آتش باشید پیش از آنکه تمام خانه ی شما را فرا بگیرد. آیا شما باید یک کپسول آتش‌نشانی بخرید؟
بله، به شرط این که بدانید چه زمانی و چطور از آن استفاده کنید.

کپسول های آتش نشانی می توانند بخش کوچک اما مهمی از برنامه ی ایمنی در مقابل حریق در خانه باشند. آن ها می توانند جان ساکنان و اموال خانه را با خاموش کردن یک آتش کوچک یا مهار آن تا زمان رسیدن آتش نشانان نجات دهند.

 

توصیه متخصصان ایمنی حریق

یک موضوع دیگر را هم باید در نظر گرفت: هرگز به فکر خرید کپسول آتش نشانی نباشید مگر آنکه قبلاً آشکارساز (دیتکتور) دود و یک دستورالعمل خوب برای تخلیه ی خانه‌ در زمان حریق داشته باشید.
متخصصان ایمنی حریق توصیه می کنند که تنها زمانی اقدام به خاموش کردن آتش بکنید که مطمئن شده اید همه ی افراد دیگر ساختمان را ترک کرده اند یا در حال ترک آن هستند و یک نفر با آتش نشانی تماس گرفته است. به یاد داشته باشید که جان انسان ها مهم تر از وسایل خانه هستند.

اگر این شرایط برآورده شد، آن موقع است که می توانید کپسول آتش نشانی را بردارید و به آتش حمله کنید. مراقب باشید که همیشه در وضعیتی قرار بگیرید که پشت شما برای فرار امن باشد. همچنین اطمینان حاصل کنید که آتش به یک منطقه محدود شده است. اگر آتش شروع به گسترش به مناطق دیگر مثل دیوار ها یا پرده‌ ها کرد، شما باید از آن اتاق عقب بنشینید تا مبادا آتش شما را احاطه کند.

 

نحوه صحیح استفاده از کپسول آتش نشانی خانگی

نیاز به کپسول آتش نشانی و همچنین کاربرد سریع یک کپسول آتش نشانی خانگی می‌تواند به مهار یک آتش کوچک قبل از گسترش آن کمک کند، اما خود کپسول های آتش نشانی در دستان افراد بی تجربه می تواند خطر آفرین باشد. برای مثال تلاش برای خاموش کردن یک حریق با منشا برقی با یک کپسول آتش نشانی بر پایه ی آب ممکن است به شما شوک الکتریکی وارد کند، یا تلاش برای اطفای یک آتش بزرگ یا به‌سرعت در حالِ گسترش با یک کپسول آتش نشانی بی فایده است و ممکن است شما را در یک ساختمانِ در حال سوختن گیر بیاندازد.

آتش سوزی ناشی از روغن در آشپزخانه می تواند خیلی خطرناک باشد. اگر خیلی سریع آن را مهار کنید ممکن است از پس آن بربیایید. اما اگر چنین حریقی از کنترل شما خارج شود، ممکن است به راحتی در کمتر از سه دقیقه و نیم آشپزخانه را در شعله های آتش فرو بکشد، پیش از آن که کوچکترین زمانی برای فرار داشته باشید.

بنابراین اگر تصمیم به خرید یک کپسول آتش‌نشانی گرفته‌اید، برای اینکه کمی درباره‌ی نحوه‌ی صحیح استفاده از آن یاد بگیرید وقت بگذارید.

 

به مال خود آتش نزنید

فرض کنید تصمیمتان را گرفته اید که یک کپسول آتش نشانی بخرید. آیا 3-A:40-B:C مدل مورد نیاز شماست؟ یا شاید یکی از آن 5-B:C های تر و تمیز را لازم دارید؟ یا شاید یک مدل با عملکرد سنگین تر مثل 1-A:10-B:C نیاز داشته باشید؟

اصلاً این اعداد و ارقام چه معنایی دارند؟ شاید به نظر گیج کننده برسند، اما اگر کمی زمان صرف کنید تا این شیوه ی کد گذاری را بفهمید آن وقت می توانید مناسب ترین کپسول آتش نشانی را با کمترین قیمت بخرید.

 

چند راهنمایی ساده:

حروف در این علامت ها نشان دهنده ی نوع آتشی است که با یک کپسول مشخص می توان خاموش کرد. آتش نوع A مربوط به انواع موادی است که می توانند با آب خاموش شوند، مثل کاغذ، چوب، و لباس. آتش نوع B شامل مایعات قابل اشتعال، مثل روغن آشپزی و حلال های نقاشی می شود. آتش نوع C مربوط به تجهیزات الکتریکی، مثل تلویزیون، جعبه فیوز، یا دستگاه استریو می شود.

 

کپسول مورد نیاز برای منزل

برای استفاده ی خانگی، عموماً شما نیاز به کپسولی با علامت A-B-C دارید. این کپسول برای همه نوع آتشی به کار می آید. یک استثنا در این مورد کپسول کوچک B:C است که برای استفاده در آشپزخانه فروخته می شود. یک کپسول 5-B:C ممکن است قیمت کمی داشته باشد، اما می تواند برای خاموش کردن آتش یک اجاق وقتی که از مهار خارج شده است خیلی به کار بیاید.

بسیار خب، پس حالا فهمیدید که آن حروف چه معنایی دارند. اما آن عدد 5 در 5-B:C معنایش چیست؟ این عدد نشان دهنده ی ظرفیت سیستم اطفاء حریق کپسول است. فرمولِ این یکی کمی پیچیده تر است، ولی عموماً هرچه عدد بزرگتر باشد قدرت کپسول آتش نشانی بیشتر است. شما احتمالا انتظار دارید که یک کپسول 10-B دو برابر یک کپسول 5-B توانِ مهارِ آتش داشته باشد.
متخصصان پیشنهاد می کنند که مالکان خانه ها یک کپسول چندکاره با علامت 3A:40-B:C را به عنوان گزینه اول در نظر بگیرند. اما اگر این کپسول خیلی دست وپا گیر بود، پیشنهاد بعدی آن ها یک کپسول آتش نشانی چندکاره‌ی 2A:10-B:C در اندازه ی متوسط است.

امتیاز دهید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *