مقالات

پوشش آتش نشان ها

پوشش آتش نشان ها

پوشش آتش نشان ها

آتش نشانی یکی از مشاغل پُرخطر به حساب می آید. علاوه بر خاموش کردن آتش، آتش نشان ها با موارد دیگری از قبیل دود، آب، پاره های آتش، سقوط اجسام و فرو ریختن زمین نیز درگیر هستند. همچنین آنها مجبور هستند که کارهای خود را در تنش و محدودیت زمانی انجام  دهند زیرا در اغلب موارد، زمان اندکی برای خارج کردن ساکنان از ساختمان های در حال سوخت دارند. آتش نشان های امروزی از ابزارهای حفاظتی شخصی و پوشش آتش نشان ها و لباس کار برای محافظت کردن از خود در برابر این شغل خطرناک استفاده می کنند.

  1. کلاه آتش نشانی

کلاه ایمنی از مواد بادوام و مقاوم در برابر حرارت ساخته شده اند تا بتوانند از آتش نشان ها در برابر گرما و اجسامِ در حال سقوط محافظت کنند. آرم ادارۀ آتش نشانی در جلوی سپر اکثر کلاه-های آتش نشانی دیده می شود و شمارۀ ادارۀ آتش نشانی نیز در کنارۀ کلاه قابل مشاهده است. کلاه زرد را آتش نشان هایی با رتبۀ پایین تر، کلاه قرمز یا نارنجی را کاپیتان ها و همچنین کلاه سفید را روسای آتش نشانی به سر می کنند.

  1. شلوار و ژاکت

شلوار و ژاکتی که آتش نشان ها به تن دارند از دو لایه پارچۀ مخصوص که ضد گرما و رطوبت است ساخته شده است. همچنین این شلوار و ژاکت به رنگ نارنجی یا زرد با نوارهای نقره ای است که باعث می شود آتش نشان ها در میان دود به آسانی دیده شوند.

  1. دستگاه تنفس فردی

در پوشش آتش نشان ها دستگاه تنفس فردی، یکی از وسایل حفاظتی ضروری برای آتش نشان ها در تمام بخش های ادارۀ آتش نشانی است. این دستگاه شامل ماسک و شلنگ متصل به تانکی است که با هوای قابل تنفس پُر می شود و در پشت آتش نشان قرار می گیرد تا برای حداقل 30 دقیقه اکسیژن لازم را فراهم کند. دستگاه تنفسی به آتش نشان این امکان را می دهد که در منطقۀ پوشیده شده از دود بتواند قربانیان بیهوش را پیدا کند و نجات دهد.

  1. دستکش

دستکش های چرمی ضخیم، جز وسایل اساسی و حفاظتی آتش نشان ها به شمار می آیند. این دستکش ها عایق حرارتی هستند و تا مچ دست کشیده می شوند. همچنین با استفاده از آنها، آتش نشان می تواند اجسام داغی را که در مسیر راه خود به محل آتش سوزی قرار گرفته است جابه جا کند.

  1. چکمه ها

چکمه های آتش نشان ها، ضدآب، ضخیم و از جنس لاستیک طبیعی با کف لاستیکی هستند که می توانند در جاهای مرطوب به خوبی عمل کنند. کف و پنجۀ اکثر چکمه های آتش نشان ها با استیل یا آلیاژ فلزهای سخت تقویت شده است تا از پاهای آتش نشان ها در برابر آوارهای تیز و بُرنده محافظت کند.

  1. سیستم ایمنی فردی

اکثر واحدهای آتش نشانی شامل سیستم ایمنی فردی یا پَس  است که وجود آن برای پوشش آتش نشان ها ضروری می باشد. آنها این ابزار را به تن می کنند و موقعیت آنها توسط جی.پی.اس  یا سیستم موقعیت یابی جهانی کنترل می شود. همچنین آتش نشان می تواند با فعال کردن فرستندۀ رادیویی در مواقعی که گیر افتاده است و نیاز دارد درخواست کمک کند.

اگر در طی بازده زمانی خاص هیچ حرکتی شناسایی نشود آن وقت این سیستم به طور خودکار عمل می کند و با انتشار سیگنال از فرستندۀ پَس، نجات دهنده ها می توانند موقعیت آتش نشان را حتی درون ساختمان در حال سوخت نیز شناسایی کنند.

  1. سلامت روانی آتش نشان ها

آتش نشان ها اغلب تحت شرایط پُرتنشی کار می کنند که این امر بر روی روان آنها اثر مخربی دارد. استرس در آتش نشان ها می تواند به صورت مشکلاتی از قبیل نگرانی، افسردگی، اختلال ناشی از استرسِ پس از سانحه، اعتیاد و خستگی مفرط ظاهر  شود.

در سایت انجمن آتش نشانی داوطلبانۀ ملی (NVFC) می توان منابعی از برنامۀ تجاری «مشارکت در انجام وظیفه»  و خط زندگی ملی برای جلوگیری از خودکشی را یافت. زمانیکه (NVFC) بر روی سلامت روان فرد تایید می کند این بدین معنی است که به همین اندازه، سلامت جسم آن فرد نیز مهم است.

  1. ویژگی های آتش نشان

آتش نشان ها نه تنها باید آتش ها را خاموش کنند بلکه باید بتوانند افرادی را از موقعیت های اضطراری نجات دهند. گرچه در این مواقع میزان آدرنالین زیاد می شود ولی آتش نشانی، جز مشاغل خطرناک به حساب می آید. آتش نشان ها به طور نوبتی برای 24 ساعت و در اجتماع های کوچک کار می کنند و همچنین همواره پاسخگوی تلفن های اورژانسی هستند.

چون این حرفه شامل چالش ها و هیجانات زیادی است بنابراین آتش نشان ها باید ویژگی های فیزیکی لازم را برای موفقیت در این شغل پُراسترس داشته باشند.

  1. شجاعت و جسارت

آتش نشان ها در اغلب موارد مجبور هستند که زندگی خود را به خطر بیاندازند. آنها باید قبل از ورود به محل آتش سوزی و خاموش کردن آتش بتوانند درست تصمیم بگیرند و همچنین برای نجات زندگی خود از مناطق احاطه شده با آتش و دود تلاش کنند. آنها گاهی مجبور هستند از درخت ها و نردبان برای نجات جان خود و دیگران بالا بروند.

همچنین زندگی خود را در آتش سوزی های خانگی و یا ناشی از تصادفات وسایل نقلیه نیز به خطر می اندازند. معمولاً آتش نشان ها در معرض گرمای زیاد، مواد سمی و دود قرار می گیرند. شجاعت آتش نشان ها نه تنها آنها را زنده نگه می دارد بلکه باعث می-شود که بتوانند به مردم برای نجات جانشان آرامش بدهند.

  1. از نظر جسمی سالم بودن

طبق «نجات از آتش سوزی 1» ، آتش نشان ها از نظر جسمی باید قوی باشند. آنها باید شلنگ ها و تجهیزات سنگینی را بلند و جابه جا کنند و گاهی اوقات مجبور هستند که افراد را برای خارج کردن از ساختمان و یا پایین آوردن از نردبان حمل کنند. در حین انجام این کارها، آنها لباس حفاظتی سنگینی به تن دارند و از دستگاه تنفس استفاده می کنند.

در مواقع اورژانسی، آنها نمی توانند با خیال راحت بنشینند و نفس بکشند. علاوه بر داشتن شرایط فیزیکی خوب، آتش نشان ها باید جسور و قوی باشند زیرا داشتن این ویژگی ها به آتش نشان کمک می-کند تا بتواند با استفاده از توانایی جسمانی اش تمام موانع را کنار بزند و در موقعیت های خطرناک برای نجات جان مردم و ساختمان تلاش کند.

  1. حس همدردی و دلسوزی

یکی دیگر از ویژگی های مهم آتش نشان ها، داشتن حس همدردی و دلسوزی است. هدف اصلی آنها حفاظت و نجات جان مردم است که برای این امر آنها به طور نوبتی برای 24 ساعت کار می کنند و زندگی خود را به خطر می اندازند ولی در ازای آن، حقوق ناچیزی دریافت می کنند.

بنابراین برای موفقیت در این حرفه، آتش نشان ها باید ذاتاً بخواهند که جان خود را برای نجات مردم فدا کنند. مهم ترین انگیزۀ آتش نشان ها برای انجام این حرفه، حسِ کمک به افرادی است که احتیاج به کمک دارند و این امر باعث می شود که آنها در موقعیت های اضطراری برای مبارزه با آتش و نجات مردم تلاش کنند. آتش نشان ها علاوه بر تلاش برای حفاظت از جان مردم باید با داشتن حس همدردی و شوخ-طبعی بتوانند در مواقع سخت، خود و دیگران را آرام کنند.

  1. شخصیت تیم گرا

آتش نشان باید فردی سخت کوش، تیم گرا، سازگار و قابل اطمینان باشد. برای موفقیت در خاموش کردن آتش باید هر فرد وظیفۀ خود را با دقت و اطمینان انجام دهد. پیش از تماس، رئیس آتش نشانی از نظر استراتژیک برنامه ریزی کرده و همچنین نقش و وظیفۀ هر یک از آتش نشان ها را در موقعیت اورژانسی مشخص می کند.

معمولاً بعد از رسیدن به محل آتش سوزی، گروهی از آتش نشان ها شلنگ های ماشین آتش نشانی را باز کرده، شروع به ریختن آب بر روی آتش و تهویه کردن ساختمان می کنند.

گروهی دیگر وارد ساختمان یا خانه شده و به جستجوی افرادی که در خانه هستند می پردازند. هر گونه غفلت، تاخیر و یا اقدام خارج از زمان بندی می تواند باعث تلف شدن زمان شود و یا جان آتش نشان ها و افرادی که در محل آتش سوزی هستند را به خطر بیاندازد.

  1. کار مهندس آتش نشانی چیست؟

آتش نشان ها سریعاً خود را به محل مورد نظر می رسانند و آتش را با استفاده از شلنگ آتش نشانی خاموش می کنند و این وسیلۀ نقلیه توسط مهندس آتش نشانی یا به بیان دیگر آتش نشان مهندس رانده می شود.

طبق ادارۀ آمار نیروی کار، مایۀ تعجب نیست که این حرفه با آسیب ها و جراحت زیادی همراه است و برای کاهش میزان خطرات آن، آتش نشان ها باید لباس های حفاظتی مناسب به تن کنند و روش های ایمنی را تمرین کنند.

امتیاز دهید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *