مقالات

طریقه پیشگیری از آتش سوزی – قسمت دوم

طریقه پیشگیری از آتش سوزی

6. به بخاری‌های برقی فضای کافی اختصاص دهید

بخاری‌های قابل حمل و بخاری ‌های برقی کوچک را حداقل سه فوت (یک متر) دورتر از هر چیزی که قابلیت اشتعال دارد، نگه دارید. کودکان و حیوانات خانگی را از این بخاری‌ها دور نگه دارید و هنگام ترک خانه یا زمان رفتن به رخت خواب آنها را خاموش کنید.

7. از وسایل برقی به‌طور ایمن استفاده کنید

اگر یک وسیله‌ی برقی دود می‌کند، یا بوی غیر معمولی دارد، به‌سرعت آن را از پریز برق جدا کرده و قبل از استفاده مجدد، آن را تعمیر کنید. سیم‌های برق ترک خورده یا فرسوده را تعویض کنید. به هر کدام از پریزها فقط یک سیم برق وصل کنید. از عبور دادن سیم‌ها از زیر فرش خودداری کنید. به جعبه فیوز خانه‌ی خود دست نزنید و از فیوز با اندازه‌ی نامناسب استفاده نکنید.

8. خنک کردن محل سوختگی

به‌مدت 10 تا 15 دقیقه روی محل سوختگی آب خنک بریزید. هرگز از یخ استفاده نکنید. هیچوقت کره یا هر نوع روغن دیگری را روی محل سوختگی قرار ندهید. اگر پوست سوخته تاول زد یا قرمز شد، فورا به یک دکتر مراجعه کنید.

9. چهار دست‌وپا رفتن در مکان دود آلود

اگر هنگام فرار از آتش‌سوزی با دود مواجه شدید، از یک مسیر فرار جایگزین استفاده کنید. اگر لازم است از میان دود فرار کنید، در حالی‌که سر خود را 12 تا 24 اینچ (30 تا 60 سانتی‌متر) بالاتر از کف اتاق، یعنی ناحیه‌ای که هوا تمیزتر است، نگه داشته‌اید، روی دست‌ ها و زانوهایتان به سمت بیرون بخزید.

10. توقف کنید، خود را روی زمین رها کنید و غلت بزنید

اگر لباس‌هایتان آتش گرفت، ندوید. همان جایی که هستید توقف کنید، خود را روی زمین بیاندازید، صورتتان را با دست ‌هایتان بپوشانید، و آنقدر غلت بزنید که شعله ‌ها خاموش شوند. محل سوختگی را با آب خنک کرده و تقاضای کمک کنید.

آتش‌ سوزی ‌ها ممکن است هر جایی اتفاق بیفتند، در سازه‌ها، ساختمان‌ها، خودروها، و فضاهای بیرون از ساختمان. اما آتش ‌سوزی‌هایی که بر خانه ‌های ما تأثیر می‌گذارند معمولا فاجعه ‌بارترین و قابل پیشگیری ‌ترین نوع آتش ‌سوزی‌ها هستند. بیشتر از 75% درصد کل تلفات ناشی از آتش‌سوزی، در آتش ‌سوزی‌های خانگی رخ می‌دهد.

می‌توانید با به‌کار گرفتن روش‌های زیر از خانواده‌ی خود محافظت کنید:

1. نصب کردن سنسور هشدار دهنده ‌های دود در هر طبقه‌ی خانه
2. آزمایش کردن سنسور هشداردهنده‌های دود حداقل یکبار در ماه
3. تعویض باتری سنسور هشداردهنده‌ی دود حداقل یکبار در سال
4. برنامه ریزی و تمرین یک برنامه‌ی خانگی برای فرار از آتش‌سوزی

برای خرید لوازم آتش نشانی میتوانید از سایت ما بازدید کنید.

امتیاز دهید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *